Tytuł pozycji:
Cognitive Science and the Philosophy of the Kyoto School: An Uneasy Liaison
Od samego początku ucieleśnionego-enaktywnego zwrotu w kognitywistyce, nie podjęto się większej próby zbadania Szkoły z Kioto, której to myśl filozoficzna przejawia bardzo daleko idące podobieństwa do myśli ucieleśnionej. Ten stan rzeczy skłania do głębszej refleksji, gdyż podobieństwa nie przejawiają się tylko na poziomie teorii i pojęć, ale wspólnych inspiracji i założeń. Bazując na pracy licencjackiej, ponownie podjęty zostaje temat budowy mostu między Szkołą z Kyoto a kognitywistyką. Jednakże, zaproponowane jest niestandardowe podejście do problemu. Zamiast badania teorii i pojęć, badanie skupia się na perspektywie diachronicznej. Po krótkim przeglądzie literatury dotyczącej łączenia Szkoły z Kioto i kognitywistyki, omówiona zostaje historia japońskiej filozofii, czynniki wpływające na kształtowanie się myśli Szkoły z Kyoto oraz możliwe czynniki, które mogły zakłócić wcześniejszą próbę zbudowania połączenia z kognitywistyką. Zaoferowane podejście, oparte jest na idei “ucieleśnienia kognitywistyki” tj. prowadzeniu badania nie tylko czynników wpływających na przedmiot badania, ale też czynników wpływających na sam proces badawczy. Podejście do problemu w ten sposób, uwzględnia międzykulturowe czynniki, które mogą wpłynąć na przyszłe próby ustalania połączenia między Szkołą z Kioto a kognitywistyką. Czynniki te zostaną omówione w końcowych rozdziałach.
Since the very beginning of the embodied-enactive turn in cognitive science, there has been little to no connection established to a largely similar cluster of thought, as represented by the Kyoto School. This state of affairs is puzzling, since both the Kyoto School and embodied and enactive approaches seem to be sharing not only content of their theories, but also the underlying premises and inspirations. Based on my BA thesis, I attempt to progress building the “bridge” between these two distant traditions. However, I approach this task from a different perspective. Instead of directly comparing theories and concepts, after standard literature review on Kyoto School and cognitive science, I attempt to form a more diachronic analysis, looking back into the history of Japanese philosophy, factors shaping the Kyoto School, and what could have disturbed forming the liaison much earlier. I situate my approach in the notion of “embodying cognitive science” reflecting not only on the factors shaping an object of research, but also wide factors shaping the research process and philosophical concepts. Approaching the problem in this particular way, accounts for cross-cultural factors which may affect further attempts at establishing the liaison. These will be discussed in the closing chapters.