Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Możliwości wykorzystania map papierowych w epoce cyfryzacji w oparciu o charakterystykę rynku wydawniczego w Polsce

Tytuł:
Możliwości wykorzystania map papierowych w epoce cyfryzacji w oparciu o charakterystykę rynku wydawniczego w Polsce
Possibilities of using paper maps in the era of digitization based on the characteristics of the publishing market in Poland
Autorzy:
Leśny, Andrzej
Słowa kluczowe:
map, paper maps, map publishers, Polish cartography, map typology, use of maps, maps users
mapa, mapy papierowe, wydawcy map, Polska kartografia, typologia map, wykorzystanie map, użytkownicy map
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the thesis is to characterize the publishers and typologies of folded paper maps developed in Poland, issued in the years 2001-2021 (as of the day June 30, 2021) and to analyze the preference factors for choosing and the possibility of using maps by their users. The thesis presents the assumptions and definitions of maps, shows the history and the present of Polish cartography based on the collected achievements of currently published paper maps, presents the possibilities of using this type of publication and analyzes the results of surveys on the goals, methods of use and obtaining maps, as well as the perceptions of the paper and digital map market in Poland. The results of the research showed that nowadays, paper maps are used by 79%, digital ones by 93% of users, and the most frequently published and used types of publications are tourist maps on a scale of 1: 50 000. The main factors determining of the choice a map are the detail, accuracy, extensive number of used signatures and the presence of a waterproof version. It was found that the role and share of maps commissioned by offices and institutions is growing.

Celem pracy jest scharakteryzowanie wydawców i typologii opracowanych w Polsce składanych map papierowych wydanych w latach 2001-2021 (według stanu na dzień 30 czerwca 2021) oraz analiza czynników preferencji wyboru i możliwości korzystania z map przez ich użytkowników. W opracowaniu przybliżono założenia i definicje map, ukazano historię i teraźniejszość polskiej kartografii w oparciu o zebrany dorobek współcześnie publikowanych map papierowych, przedstawiono możliwości wykorzystania tego typu publikacji oraz poddano analizie wyniki badań ankietowych dotyczących celów, sposobów użycia oraz pozyskania map, a także postrzegania rynku map papierowych i cyfrowych w Polsce. Wyniki badań wykazały, że obecnie z map papierowych korzysta 79%, z cyfrowych 93% użytkowników, a najczęściej wydawanymi i użytkowanymi typami publikacji są mapy turystyczne w skali 1:50 000. Głównymi czynnikami decydującymi o wyborze mapy są szczegółowość, dokładność, rozbudowana ilość stosowanych sygnatur oraz występowanie wersji wodoodpornej. Stwierdzono, że rośnie rola i udział map wydawanych na zlecenie urzędów i instytucji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies