Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Reception of the Funeral March from Fryderyk Chopins Sonata in B flat minor. Analysis of selected poetic and painting translations in an affective perspective

Tytuł:
Reception of the Funeral March from Fryderyk Chopins Sonata in B flat minor. Analysis of selected poetic and painting translations in an affective perspective
Recepcja Marsza żałobnego z Sonaty b-moll Fryderyka Chopina. Analiza wybranych tłumaczeń poetyckich i malarskich w perspektywie afektywnej
Autorzy:
Klapuch, Klaudia
Słowa kluczowe:
Marsz żałobny, muzyka, poezja, malarstwo, romantyzm, modernizm, afekt, autoekspresja
Funeral march, music, poetry, painting, romanticism, modernism, affect, self-expression
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this thesis is to analyze the reception of the Funeral March from Fryderyk Chopin's Sonata in B flat minor in 19th and 20th century art. In the following chapters, I have analyzed selected poetry and paintings which constitute a testimony of the composer's music. In order to illustrate the scale of the impact of Chopin's music on the imagination of art creators - in this thesis I recalled not only works that are known, but also those overlooked in contemporary research. While analyzing the works, I adopted an affective perspective and drew attention to the relationship generated between the artist, the work and the viewer. I also used the theory of the artist's personality expression of the Eugène Véron and discussed the importance of expression in music, poetry and the visual arts.

Niniejsza praca stanowi próbę syntetycznego ujęcia funkcjonowania Marsza żałobnego z Sonaty b-moll Fryderyka Chopina w sztuce XIX oraz XX-wiecznej. W poszczególnych rozdziałach przeanalizowane zostały wybrane dzieła poetyckie i malarskie, które stanowią świadectwo recepcji muzyki kompozytora. W interpretacjach korzystano więc z ustaleń dotyczących związków intersemiotycznych, szczególnie zwrócono uwagę na muzyczno-literackie filiacje. W celu zobrazowania skali oddziaływania muzyki Chopina na wyobraźnię twórców sztuki – w pracy przywołane zostały nie tylko dzieła znane, ale także te we współczesnych badaniach pomijane. Utwory analizowano w perspektywie afektywnej, która zwraca uwagę na związek wytwarzany między artystą, dziełem a odbiorcą. W pracy ważne miejsce zajmują zatem zarysy biograficzne twórców, ponieważ ich dzieła stanowią ekwiwalent afektywno-emocjonalnych stanów. Posłużono się również teorią ekspresji osobowości artysty Eugènea Vérona i omówiono znaczenie ekspresji zarówno w muzyce, jak i poezji oraz sztukach plastycznych. Praca usytuowana jest więc na granicy badań literaturoznawczych, muzykologicznych, historycznych, ale także psychologicznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies