Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Lets sign MEK!" Analysis of the cooperation of the Ethnographic Museum in Krakow with the d/Deaf community in the autoethnographic perspective.

Tytuł:
"Lets sign MEK!" Analysis of the cooperation of the Ethnographic Museum in Krakow with the d/Deaf community in the autoethnographic perspective.
"Zamigaj MEK". Analiza współpracy Muzeum Etnograficznego w Krakowie ze środowiskiem g/Głuchych w perspektywie autoetnograficznej.
Autorzy:
Błaszczyńska, Olga
Słowa kluczowe:
AutoethnographyMuseumAccessibilityDisabilityPhenomenology of perceptionDEAF-WORLDPolish sign languageDeaf CultureDeafDeafnessaccessibility coordinator
AutoetnografiaMuzeumDostępnośćNiepełnosprawnośćFenomenologia percepcji GŁUCHY-ŚWIATPolski język migowyKultura GłuchychGłusiGłuchotakoordynator dostępności
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The work is an analysis of the process of opening up a public cultural institution to the needs of a minority group, on the specific example of the Seweryn Udziela Ethographic Museum in Krakow and the d/Deaf community. The dominant perspective adopted in the study is autoethnography. I am writing the work from the position of the person working as the accessibility coordinator of the Ethnographic Museum in Krakow. The basis for the analysis is the complex material from the field research that I conducted in 2017-2021, and this is also the time frame for the described phenomena. I take into account the specific, objective circumstances during which I conducted research and wrote a thesis, namely the adoption in 2019 of two laws on accessibility for people with disabilities, which explicitly oblige all public institutions to specific, described in the document activities to increase accessibility and which are aimed at a significant impact on the processes of opening institutions to the needs of people with disabilities.The work consists of three parts. The first is an introduction to the empirical and theoretical framework and contexts of the work. It contains a description of the research, the specifics of the field in which I conducted my research, and the empirical data itself that I am analyzing, as well as research techniques and anthropological theories that I refer to and use, primarily autoethnography, grounded theory, and engaged anthropology. The second part describes the process of opening up a cultural institution, based on the example of the Seweryn Udziela Ethnographic Museum in Krakow and its cooperation with the d/Deaf community. This description has the features of an autoethnographic description. In the third part, of an analytical and interpretative nature, I present the effects of work carried out using the grounded theory method. I interpret other empirical issues, referring to, inter alia, to the phenomenology of perception by M. Merleau-Ponty, the relationship between knowledge and power in the thought of M. Foucault.

Niniejsza praca stanowi analizę procesu otwierania się publicznej instytucji kultury na potrzeby grupy mniejszościowej, na konkretnym przykładzie Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie oraz środowiska g/Głuchych. Dominującą perspektywą przyjętą w opracowaniu jest autoetnografia. Pracę piszę z pozycji osoby pracującej na stanowisku koordynatorki dostępności Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Podstawę dla analizy stanowi złożony materiał pochodzący z badań terenowych, które prowadziłam w latach 2017-2021, takie też przyjmuję ramy czasowe dla opisywanych zjawisk. Uwzględniam specyficzne, obiektywne okoliczności, w czasie których prowadziłam badania i pisałam pracę, a mianowicie uchwalenie w roku 2019 dwóch ustaw dotyczących dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, które jednoznacznie obligują wszystkie instytucje publiczne do konkretnych, opisanych w dokumencie działań na rzecz zwiększania dostępności i które mają znaczny wpływ na procesy otwierania się instytucji na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.Praca składa się z trzech części. Pierwsza to wprowadzenie w ramy i konteksty empiryczno-teoretyczne pracy. Znajduje się w niej opis badań, specyfiki terenu, w którym prowadziłam badania, oraz samego materiału, który poddaję analizie, a także technik badawczych oraz teorii antropologicznych, do których się odwołuję i z których korzystam, przede wszystkim zaś autoetnografii, teorii ugruntowanej, oraz antropologii zaangażowanej. Druga część stanowi opis procesu otwierania się instytucji kultury, na przykładzie Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie i jego współpracy ze środowiskiem g/Głuchych. Opis ten nosi cechy opisu autoetnograficznego. W części trzeciej, o charakterze analityczno-interpretacyjnym, przedstawiam efekty pracy przeprowadzonej metodą teorii ugruntowanej. Dokonuję interpretacji kolejnych zagadnień wynikających z empirii, odwołując się m.in. do fenomenologii percepcji M. Merleau-Ponty’ego, relacji między wiedzą i władzą w myśli M. Foucaulta.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies