Introduction: Fetal Alcohol Syndrome is a very commonly diagnosed chronic disease. It is a syndrome of abnormalities occurring exclusively in children of mothers who drink alcohol during pregnancy. It is characterized mainly by disorders of the central nervous system, anomalies in the craniofacial region and in the body structure.Aim of the study: The purpose of this study was to examine the level of knowledge of women between the ages of 18 and 40 about Fetal Alcohol Syndrome, to learn about the relationship between various factors affecting the level of this knowledge, and to identify areas that could provide a basis for education about FAS.Materials and methods: The research group consisted of 150 women aged between 18 and 40 years. A diagnostic survey method was used in this study. A survey technique and a research tool, the author's survey questionnaire, were used. Chi square test, Student's t-test for dependent samples and Bonferroni test were used in statistical analysis. The level of statistical significance was p = 0.05.Results: In reference to the hypotheses, women in education or working showed higher knowledge about FAS in comparison to unemployed women (t=0.472, p=0.637). The same was the case for women with medical profession - they also presented higher level of knowledge than women who do not have this profession (t=5.714, p<0.001). In relation to the whole study conducted, the knowledge of women aged 18-40 is at a low level (M=13.00, SD±5.16). The main sources of women's knowledge about FAS are: university (46.7%), Internet (45.3%) and high school (30.0%). Female respondents believe that the impact of alcohol on the developing fetus is the most important issue to be addressed during education about FAS (69.3%).Conclusions: The level of knowledge of women in the age range of 18 to 40 years is not satisfactory. Women in the medical profession presented a significantly higher level of knowledge compared to women who are not in this profession. The analyzed group was dominated by respondents who claimed that knowledge about FAS is not adequately promoted and disseminated among young women. A high percentage of respondents believed that they rather do not have enough knowledge about FAS, but most respondents want to deepen their knowledge. It is therefore important to conduct educational campaigns about FAS among the public. Parents, teachers, medical personnel, as well as public figures in the media can play a key role in preparing young women for abstinence during pregnancy and thus reducing the number of people burdened with this syndrome.
Wstęp: Alkoholowy Zespół Płodowy jest bardzo często diagnozowaną chorobą przewlekłą. Jest to zespół nieprawidłowości występujący wyłącznie u dzieci matek pijących alkohol w ciąży. Charakteryzuje się głównie zaburzeniami ze strony ośrodkowego układu nerwowego, anomaliami w obrębie twarzoczaszki oraz w budowie ciała.Cel pracy: Celem pracy było zbadanie poziomu wiedzy kobiet w przedziale wiekowym 18 -40 lat na temat Alkoholowego Zespołu Płodowego, poznanie zależności pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na poziom tej wiedzy oraz określenie obszarów, które mogłyby stanowić podstawę do przeprowadzenia edukacji na temat FAS.Materiały i metody: Grupa badawcza obejmowała 150 kobiet w wieku od 18 do 40 lat. W pracy posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Wykorzystano technikę ankiety oraz narzędzie badawcze, jakim był autorski kwestionariusz ankiety. W analizie statystycznej użyto: test Chi kwadrat, test t-Studenta dla prób zależnych oraz test Bonferroniego. Przyjęto poziom istotności statystycznej p = 0,05.Wyniki: W nawiązaniu do postawionych hipotez, kobiety uczące się lub pracujące wykazały większą wiedzę na temat FAS w porównaniu do kobiet bezrobotnych (t=0,472, p=0,637). Podobnie było w przypadku kobiet wykonujących zawód medyczny – również zaprezentowały wyższy poziom wiedzy niż kobiety, które nie wykonują tego zawodu (t=5,714, p<0,001). W odniesieniu do całości przeprowadzonego badania, wiedza kobiet w przedziale wiekowym 18-40 lat jest na niskim poziomie (M=13,00, SD±5,16). Główne źródła wiedzy kobiet na temat FAS to: uczelnia wyższa (46,7%), Internet (45,3%) i szkoła średnia (30,0%). Respondentki uważają, że wpływ picia alkoholu na rozwijający się płód to najważniejsza kwestia, jaką należy poruszać w trakcie edukacji na temat FAS (69,3%).Wnioski: Poziom wiedzy kobiet w przedziale wiekowym od 18 do 40 lat nie jest zadowalający. Kobiety wykonujące zawód medyczny przedstawiły istotnie wyższy poziom wiedzy w porównaniu do kobiet, które nie wykonują tego zawodu. W analizowanej grupie przeważały respondentki, które twierdziły, że wiedza na temat FAS nie jest odpowiednio propagowana i rozpowszechniana wśród młodych kobiet. Wysoki odsetek badanych uważał, że raczej nie posiada wystarczającej wiedzy na temat FAS, ale większość respondentek chce pogłębić swoją wiedzę. Istotną kwestią jest zatem prowadzenie kampanii edukacyjnych na temat FAS wśród społeczeństwa. Rodzice, nauczyciele, personel medyczny, a także osoby publiczne w mediach mogą odegrać kluczową rolę w przygotowaniu młodych kobiet do abstynencji w ciąży, a tym samym zmniejszenia liczby osób obciążonych tym zespołem.