Tytuł pozycji:
Komunikacja z dzieckiem autystycznym w środowisku domowym z wykorzystaniem książki komunikacyjnej z symbolami PCS w perspektywach rodziców
- Tytuł:
-
Komunikacja z dzieckiem autystycznym w środowisku domowym z wykorzystaniem książki komunikacyjnej z symbolami PCS w perspektywach rodziców
Communication with an autistic child in the home environment using a communication book with PCS symbols in parents perspectives
- Autorzy:
-
Węgrzyńska, Katarzyna
- Słowa kluczowe:
-
autyzm, AAC, perspektywy rodziców, środowisko domowe, książka komunikacyjna, symbole PCS, etnografia komunikacji, analiza konwersacyjna
autism, AAC, parent perspectives, home environment, communication book, PCS symbols, ethnography of communication, conversational analysis
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This research presents parents' perspectives on communicating with an autistic child using a communication book with PCS symbols in the home environment. The study was conducted using an ethnographic method with elements of conversation analysis. The results allowed to present the attitudes and perceptions of family members regarding their roles as primary co-participants in conversation with an autistic child. The study presented the communication patterns existing in the communication community studied.Parents assessed: the strengths and weaknesses of their child's communication skills, the strategies and communication functions implemented through AAC, and the effectiveness of the communication book as a communication tool.
Praca przedstawia persepektywy rodziców dotyczące komunikacji z dzieckiem autystycznym z wykorzystaniem książki komunikacyjnej z symbolami PCS w środowisku domowym. Badanie zostało przeprowadzone metodą etnograficzną z użyciem elementów analizy konwersacyjnej. Wyniki pozwoliły na zaprezentowanie postaw i percepcji członków rodziny dotyczących ich ról jako prymarnych współuczestników konwersacji z dzieckiem autystycznym. W badaniu zaprezentowano wzory komunikacyjne istniejące w badanej społeczności komunikacyjnej. Rodzice oceniali: mocne i słabe strony umiejętności komunikacyjnych dziecka, strategie oraz funkcje komunikacyjne realizowane za pomocą AAC oraz efektywność książki komunikacyjnej jako narzędzia do porozumiewania się.