Tytuł pozycji:
Wiedza społeczeństwa na temat logopedii oraz sposób postrzegania zawodu logopedy
The main goal of this study is to draw attention to inadequate beliefs or insufficient knowledge regarding speech therapy and the speech therapist profession. An analysis of variables that may affect the quality of the information held was also undertaken. The collected data can be used as a tool to promote knowledge about speech therapy among groups requiring support in this area.The work consists of 2 main parts. The theoretical part contains a description of speech therapy, what this discipline of science deals with, what disorders are the scope of the speech therapist's interest in relation to various departments, specializations, or sub-disciplines. The topic of cooperation between speech therapists and other specialists was also discussed, as well as regulations and requirements for future specialists.The second part of the thesis contains a study for which the diagnostic survey method was used. The technique used is an interview, while the research tool used to carry out the research is the interview questionnaire. The group of respondents was tested in terms of the presented knowledge and then divided according to sex, age, education, place of residence and possible contact with a speech therapist. The obtained data made it possible to determine the general level of knowledge of the respondents as well as groups that had an insufficient amount of information.
Celem głównym niniejszej pracy jest zwrócenie uwagi na nieadekwatne przekonania lub zbyt małą wiedzę odnoszącą się do logopedii oraz zawodu logopedy. Podjęta została również analiza zmiennych, mogących oddziaływać na jakość posiadanych informacji. Zebrane dane mogą posłużyć jako narzędzie do promowania wiedzy na temat logopedii, wśród grup wymagających udzielenia wsparcia w tym zakresie.Praca składa się z 2 zasadniczych części. Część teoretyczna zawiera opis logopedii, tego czym zajmuje się ta dyscyplina nauki, jakie zaburzenia stanowią zakres zainteresowania logopedy w odniesieniu do różnych działów, specjalizacji czy subdyscyplin. Podjęty został również temat współpracy logopedów z innymi specjalistami, a także regulacji i wymagań stawianych przyszłym specjalistom.Druga część pracy zawiera badanie, do przeprowadzenia którego została wykorzystana metoda sondażu diagnostycznego. Stosowaną techniką jest wywiad, natomiast narzędziem badawczym, jakie zostało wykorzystane do zrealizowania badań, jest kwestionariusz wywiadu. Grupa respondentów została przebadana pod kątem prezentowanej wiedzy, a następnie podzielona ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania oraz możliwy kontakt z logopedą. Uzyskane dane pozwoliły na określenie ogólnego poziomu wiedzy badanych osób, a także grup, które posiadały niewystarczający zasób informacji.