Tytuł pozycji:
"From God to a colleague on the Internet - from a symbol to an ordinary person." Media transformation of the image of a musical artist
This work was aimed at examining whether there is a parallel relationship between the development of the Internet and the change in creating and perceiving the image of a musician. Archival interviews and documentary films with drummer Lars Ulrich and the band Metallica were analyzed. Among others, the style of speech, the purpose of the discourse and the postulated effects of the conversation, taking into account the market position of the team in a given period and the medium through which the messages were sent. Interviews with experts in the history of the band were also conducted. The method of critical discourse analysis was used in the work.
Niniejsza praca miała na celu zbadanie czy zachodzi paralelny związek między rozwojem Internetu a zmianą w kreowaniu i postrzeganiu wizerunku muzyka. Analizie poddano archiwalne wywiady oraz filmy dokumentalne z perkusistą Larsem Ulrichem oraz zespołem Metallica. Analizowano m.in. styl wypowiedzi, cel stosowania dyskursu oraz postulowane efekty rozmowy, biorąc pod uwagę rynkową pozycję zespołu w danym okresie oraz medium, poprzez które wysyłane były komunikaty. Przeprowadzono również wywiady ze znawcami historii zespołu. W pracy wykorzystano metodę krytycznej analizy dyskursu.