Tytuł pozycji:
Legacy of Bronisław Ferdynand Trentowski in his 150th death anniversary, Wydawnictwo Naukowe TPF Chowanna, Łódź 2019, pp. 346
The text is a review of a multi-author monograph prepared on the 150th anniversary of the death of Bronisław F. Trentowski. The publication is part of a series of initiatives undertaken by members and friends of the Society of Philosophy of Education in Poland with the intention to deepening the knowledge about the life and work of this Polish philosopher and educator and to disseminating his achievements. To implement this scientific undertaking, the editor of the volume, Sławomir Sztobryn, invited researchers in the field of humanities and social sciences from many academic centers in Poland. Among them there are historians of philosophy, philosophers of politics, ethicists, historians of education, historians of Polish literature, philosophers of education, and pedagogues. Trentowski's legacy is therefore explored from various research perspectives, creating together a multifaceted compendium in which each perspective has a chance to review and compare against the others. We have an interesting and harmonious composition in front of us, with individual chapters with their own original sound, but creating in effect something more than the sum of the individual positions. At the same time, the work brings new impulses to reflection on education in general.
Tekst jest recenzją wieloautorskiej monografii przygotowanej w 150-lecie śmierci Bronisława F. Trentowskiego. Publikacja wpisuje się w cykl inicjatyw podejmowanych w kręgu członków i przyjaciół Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej z myślą o pogłębianiu wiedzy o życiu i twórczości tego polskiego filozofa i pedagoga oraz o upowszechnianiu jego dorobku. Do realizacji tego naukowego przedsięwzięcia redaktor tomu, Sławomir Sztobryn, zaprosił badaczy z zakresu nauk humanistycznych i społecznych z wielu ośrodków akademickich w kraju. Są wśród nich historycy filozofii, filozofowie polityki, etycy, historycy wychowania i oświaty, historycy literatury polskiej, filozofowie wychowania, pedagodzy. Dziedzictwo Trentowskiego zostaje więc prześwietlone z różnych perspektyw badawczych, razem budując wielopłaszczyznowe kompendium, w którym każda z perspektyw ma szansę przejrzenia się i porównania na tle pozostałych. Mamy przed sobą interesującą kompozycję wieloautorską, z poszczególnymi rozdziałami z ich oryginalnym własnym brzmieniem, ale tworzącymi zgraną całość, w efekcie przynosząc coś więcej niż sumę poszczególnych ujęć i stanowisk. Praca wnosi zarazem nowe impulsy do refleksji nad wychowaniem i kształceniem w ogóle.