Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stress and burnout of future medical staff. A study on a population of medical students in Poland

Tytuł:
Stress and burnout of future medical staff. A study on a population of medical students in Poland
Stres i wypalenie przyszłej kadry lekarskiej. Badanie na populacji studentów wydziału lekarskiego w Polsce
Autorzy:
Chleboś, Natalia
Słowa kluczowe:
stres, wypalenie, studenci medycyny, lekarze
stress, burnout, medical students, doctors
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis consists of three chapters that aim to develop the issue of burnout as early as medical studies. The first chapter is a theoretical chapter to shed light on the issues of stress, burnout and burnout. In it, the author of the paper tries to find an answer to what burnout itself is in the general context, but also by virtue of the profession. The first subsection first of all describes the genesis of burnout, its process and what it leads to. The factors that have an impact on the process as well as elements of prevention that can be used by a person at risk of this phenomenon are also mentioned. The second subchapter refers to stress as a physical and psychological reaction. It discusses biological processes occurring in our bodies and reactions to short-term and long-term stress. It also describes some of the stressors to which we are susceptible. Factors that may cause stress in medical students are also included. In the third subsection, the author of this paper focused only on the topic of stress in relation to a specific professional group, namely physicians. In this subsection, the main stressors that they have to deal with because of their profession are listed, as well as their description and a detailed analysis of how they reflect on the mental and emotional condition of physicians. In the following subchapters, the author develops the topic of coping with stress and prevention of professional burnout. Methods of effective struggle against these threats, which are inherent in work that is emotionally exhausting and associated with a high mental load, are presented and described in detail. The second chapter of the work is its methodological part. It indicates to which research group the survey was addressed. The study was done with the help of using an online survey. The students who took part in the survey study at different universities (public and private). Other subsections describe and set the direction the study was to take and what research questions the author of this paper wanted to answer. The main goal, however, was to determine whether symptoms identical to professional burnout can already appear at the stage of study. The second chapter also presents the methods and tools that were necessary to conduct the research work. The third chapter is a detailed analysis of the obtained results. At the beginning of the chapter, the research group was described, which consisted of current medical students from all over Poland. All universities (public and private) that offer the study of this major are included. The chapter includes many charts and tables to support the overall analysis. A summary and conclusions are found in the last section, which describes the current status of medical students in terms of stress experienced, perceived burnout, and satisfaction with their choice of major and their future career path.

Niniejsza praca składa się z trzech rozdziałów, które mają na celu rozwinąć zagadnienie wypalenia już na etapie studiów lekarskich. Rozdział pierwszy jest rozdziałem teoretycznym, który ma rzucić światło na problematykę stresu, wypalenia i wypalenia zawodowego. Autorka pracy stara się w nim znaleźć odpowiedź czym jest samo wypalenie w kontekście ogólnym, ale też z racji na wykonywany zawód. W pierwszym podrozdziale pojawia się przede wszystkim opis genezy wypalenia, jego procesu oraz do czego prowadzi. Zostały również przytoczone czynniki, które mają wpływ zarówno na jego postępowanie, jak i elementy profilaktyki, które może stosować osoba zagrożona tym zjawiskiem. Drugi podrozdział odnosi się do stresu jako reakcji fizycznej oraz psychologicznej. Zostały w nim omówione procesy biologiczne zachodzące w naszym organizmie oraz reakcje na krótkotrwały oraz długotrwały stres. Można w nim znaleźć również opis niektórych z czynników stresowych, na które jesteśmy podatni. Uwzględniono w nim także czynniki, które mogą powodować stres u studentów kierunku lekarskiego. W trzecim podrozdziale autorka pracy skupiła się tylko na tematyce stresu w odniesieniu do konkretnej grupy zawodowej, czyli do lekarzy. W podrozdziale tym zostały wymienione główne stresory, z którymi mają oni do czynienia ze względu na pełniony zawód oraz ich opis i szczegółowa analiza, jak odbijają się one na kondycji psychicznej i emocjonalnej lekarzy. W następnych podrozdziałach autorka pracy rozwinęła temat radzenia sobie ze stresem oraz profilaktyki wypalenia zawodowego. Zostały przedstawione oraz szczegółowo opisane metody skutecznej walki z tymi zagrożeniami, które nieodłącznie łączą się z pracą, która jest wyczerpująca emocjonalnie oraz wiąże się z dużym obciążeniem psychicznym. Drugi rozdział pracy jest jego częścią metodologiczną. Wskazuje do jakiej grupy badawczej była skierowana ankieta. Badanie zostało wykonane z pomocą użycia ankiety internetowej. Studenci, którzy wzięli udział w ankiecie studiują na różnych uczelniach wyższych (publicznych i prywatnych). Inne podrozdziały opisują oraz wyznaczają kierunek, w którym miało przebiegać badanie i na jakie problemy badawcze chciała odpowiedzieć autorka niniejszej pracy. Głównym celem jednak było ustalenie czy objawy tożsame z wypaleniem zawodowym mogą pojawić się już na etapie studiów. W rozdziale drugim zostały przedstawione również metody oraz narzędzia, które były niezbędne do przeprowadzania pracy badawczej. Trzeci rozdział jest szczegółową analizą otrzymanych wyników. Na początku rozdziału została opisana grupa badawcza, z której składali się aktualni studenci kierunku lekarskiego z całej Polski. Uwzględnione zostały wszystkie uczelnie wyższe (publiczne i prywatne), które oferują studiowanie tego kierunku. W rozdziale znajduje się wiele wykresów oraz tabel, które stanowią podstawę do całościowej analizy. Podsumowanie i wnioski końcowe znalazły się w ostatnim podrozdziale, który opisuje aktualny stan studentów kierunku lekarskiego pod kątem doświadczanego stresu, odczuwanego wypalenia oraz satysfakcji z wyboru tego kierunku oraz swojej przyszłej ścieżki zawodowej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies