Tytuł pozycji:
The development of Tibetan Buddhism in Poland on the example of Karma Kagyu schools
Buddyzm tybetański pojawił się około VII wieku n.e. w Tybecie. Od tego czasu, wiele wydarzeń historycznych wpłynęło na jego współczesny kształt. Od pierwszej połowy XX wieku, buddyzm tybetański zaczął przekraczać granice geograficzne Tybetu trafiając do Ameryki i Europy. Celem niniejszej pracy jest prześledzenie drogi buddyzmu tybetańskiego do Polski i wskazanie możliwych czynników wpływających na wzrost zainteresowania szkołą karma kagyu. Autor dążył do zweryfikowania hipotezy mówiącej, że w XXI wieku nastąpił dynamiczny rozwój i wzrost zainteresowania szkołami kagyu w Polsce, który jest rezultatem szerokiego dostępu do informacji oraz przemian społecznych skutkujących m. in. pluralizmem religijnym. W tym celu autor zdecydował się na zaadaptowanie koncepcji nowych ruchów religijnych G. Davie, M. B. McGuire i T. Doktóra. Autor wykorzystał metody jakościowe, ponieważ pozwalają one na uzupełnienie badań o indywidualne motywacje uczestników i wskazanie dotychczas nie poruszanych w literaturze przedmiotu zagadnień. W wyniku przeprowadzonych badań, autor pracy uzyskał wiedzę pozwalającą na weryfikację hipotezy, a także wskazał zagadnienia, które mogą być przyczynkiem do dalszych badań w tym obszarze. Problematyczne okazały się kwestie związane z pozyskaniem osób chętnych do badań i pozyskaniem literatury związanej z tematem.
Tibetan Buddhism appeared around the 7th century C.E. in Tibet. Since then, many historical events have influenced its contemporary shape. From the first half of the 20th century, Tibetan Buddhism began to cross the geographical boundaries of Tibet and spread throughout America and Europe. The aim of this study is to trace the path of Tibetan Buddhism to Poland and to identify possible factors that have influenced the growth of interest in the karma kagyu school. The author sought to verify the hypothesis that in the 21st century there was a dynamic development of kagyu schools and an increasing interest in them in Poland, which is the result of wide access to information and social changes resulting, among others, in religious pluralism. For the purpose of the study, the author decided to adopt the concept of new religious movements by G. Davie, M. B. McGuire and T. Doktóra. The author used qualitative methods because they allow to supplement the research with the individual motivations of participants and to indicate issues that have not been discussed in the literature so far. As a result of the research, the author of the work has gained knowledge that allows for the verification of the hypothesis, and also indicated issues that may be a contribution to further research in this area. The only issues that appeared during the study were related to the acquisition of people willing to participate in the research and obtaining literature related to the topic.