Tytuł pozycji:
Szkoła w pismach Bourdieu i Illicha. O dwóch wizjach edukacyjnej klęski oraz związkach pomiędzy nimi
W pracy podejmuje próbę analizy komparatystycznej dwóch, pozornie odmiennych, socjologicznych wizji szkoły. Ich istotę stanowią rozważania na temat uczestnictwa szkół w wytwarzaniu nierówności. Po zrekonstruowaniu głównych tez zawartych u obu teoretyków - Pierre'a Bourdieu i Ivana Illicha - dokonuje analizy z wykorzystaniem słownika pojęć skonstruowanych przez autora "Reprodukcji", by ukazać jak niedopowiedziane u niego wątki mogą zostać rozwinięte i lepiej naświetlone.
In my thesis I attempt a comparative analysis of two seemingly different sociological visions of the school. Their essence lies in the considerations about the participation of schools in creating inequalities. After reconstructing the main theses of both theorists - Pierre Bourdieu and Ivan Illich - I analyze Illich's main work, using a dictionary of terms constructed by the author of "Reproduction in Education, Society and Culture" to show how his unsaid threads can be developed and better exposed.