Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przedstawienie Doświadczenia Obozowego w Powieściach „Wybór Zofii” Williama Styrona oraz „Planeta Pana Sammlera” Saula Bellowa

Tytuł:
Przedstawienie Doświadczenia Obozowego w Powieściach „Wybór Zofii” Williama Styrona oraz „Planeta Pana Sammlera” Saula Bellowa
Narrating the Holocaust experience. Narrative strategies and devices in William Styron's Sophie's Choice and Saul Bellow's Mr. Sammler's Planet
Autorzy:
Ślazyk, Klaudia
Słowa kluczowe:
Holokaust, literatura obozowa, II wojna światowa, „Wybór Zofii”, krytyka Styrona, doświadczenie obozowe, trauma, PTSD, wina, „Planeta Pana Sammlera”, Saul Bellow
the Holocaust, Holocaust fiction, World War II, Sophie’s Choice, Styron criticism, Holocaust experience, trauma, PTSD, guilt, Mr. Sammler’s Planet, Saul Bellow,
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Bellowa „Planeta Pana Sammlera” i ma na celu przedstawienie technik i narzędzi narracyjnych zastosowanych w powyższych publikacjach jako środków umożliwiających zobrazowanie okrucieństw Holokaustu. W pierwszym rozdziale ukazano biografię Williama Styrona, jego główne inspiracje do napisania „Wyboru Zofii” oraz uzasadniono, iż najbardziej krytykowane elementy powieści to jedne z wielu narzędzi wykorzystanych w celu zilustrowania zła nazistowskich obozów. Ponadto, wykazano, iż Styron w swoim utworze w szczególności skupił się na psychologicznych skutkach doświadczeń obozowych, a sam horror Holokaustu ukazuje poprzez ‘sugestie’. Analiza powieści w rozdziale drugim udowadnia, że Styron na podstawie głównej bohaterki zaprezentował psychologiczne następstwa terroru obozów, takie jak trauma, poczucie winy oraz konflikt moralny. Co więcej, rozdział ten wykazuje, iż tytułowa bohaterka wpisuje się w schematy osoby cierpiącej na zespół stresu pourazowego. Natomiast rozdział trzeci przedstawia krótką biografię Saula Bellowa oraz wykazuje, iż autor ten skoncentrował się na zaprezentowaniu głównego bohatera powieści jako osobę psychologicznie dotkniętą doświadczeniami wojennymi, wyobcowaną ze społeczeństwa oraz dręczoną wspomnieniami wojennymi. Badania wykazały, że obaj autorzy jako osoby niebędące ofiarami Holokaustu, użyli wielu narzędzi i technik narracyjnych, które pozwalają na ukazaniu doświadczenia Holokaustu, jednocześnie skupiając się na jego psychologicznych konsekwencjach zamiast na szczegółowym opisie obozowej rzeczywistości.

This dissertation aims to explore the main strategies and devices used in Styron’s novel Sophie’s Choice and Saul Bellow’s Mr. Sammler’s Planet to present the horridness of the Holocaust. The first chapter shows Styron’s brief biography, his main inspirations for writing Sophie’s Choice and demonstrates that those aspects of the novel that have been most sharply criticized by numerous intellectuals are, in fact, one of the main literary techniques developed to portray the horrors of Nazi camps. This chapter suggests that the psychological effects of the Holocaust experience are very much in the foreground of the novel, and that the camp atrocities the protagonist suffered are presented through 'suggestions’. The second chapter proves that the narrative elements of the novel – trauma, guilt and the moral dilemma – function together as one of the ways through which Styron attempted to present the horrors of the Holocaust. Furthermore, the study has shown that two characters of the novel – Professor Biegański and Nathan – work as elements responsible for delineating the evil of the Nazis. The third chapter demonstrates that one of the main Saul Bellow’s techniques used to depict the cruelties of the Holocaust, is developed through the main character who manifests psychological consequences of his war experience in the form of alienation, intrusive thoughts, mental imprisonment in wartime Poland and through his criticism of American society. Research has proved that both Styron and Bellow, as individuals who did not suffer the Holocaust directly, employed a variety of narrative devices and portrayed the camp experience by focusing on its psychological effects rather than providing detailed descriptions of the camp reality.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies