Tytuł pozycji:
Greening of consumption of Polish young consumers in the market clothes
The present thesis is an attempt to characterize the greening of consumption of Polish young consumers (aged 18-37) in the market of everyday clothes. It identifies manifestations of greening of consumption and their differences resulting from socio-demographic conditions. A quantitative method was used in order to collect data with an online survey questionnaire. It was found that the fundamental manifestations of the greening of consumption in the apparel market are: the purchase of "eco" products, increasing expenses for ecologically better composed clothing, selling unworn clothing by consumers, and purchasing everyday clothing regardless of the other individuals' preferences. There were small differences observed in the pattern of greening manifestations according to gender, age, place of residence, and professional activity (most results were statistically insignificant). The study conducted indicates that there is no rapid change in the attitudes of Polish young adult consumers towards everyday clothing market, but at the same time it shows the tendency of increasing environmental awareness.
Praca jest próbą scharakteryzowania ekologizacji konsumpcji polskich młodych konsumentów (w wieku 18-37 lat) na rynku odzieży codziennego użytku poprzez identyfikację przejawów ekologizacji konsumpcji i ich różnic wynikających z uwarunkowań socjodemograficznych. Zastosowano podejście ilościowe, które pozwoliło na zebranie danych za pomocą kwestionariusza ankiety drogą internetową. Ustalono, że do podstawowych przejawów ekologizacji konsumpcji na rynku odzieżowym należą: kupowanie produktów z serii „eko”, zwiększenie wydatków na odzież z ekologicznie lepszym składem, sprzedawanie nienoszonych ubrań przez konsumentów oraz nabywanie odzieży codziennego użytku przez konsumentów bez względu na preferencję innych osób. Zaobserwowano niewielkie różnice w rozkładzie przejawów ekologizacji w podziale na płeć, wiek, miejsce zamieszkania i aktywność zawodową (większość wyników była nieistotna statystycznie). Przeprowadzone badania wskazują na brak gwałtownych zmian w postawach polskich, młodych dorosłych konsumentów na rynku odzieży codziennego użytku, ale jednocześnie wykazują tendencję do wzrostu świadomości ekologicznej.