Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zagrożenie stereotypem a poziom lęku i samoocena u młodzieży.

Tytuł:
Zagrożenie stereotypem a poziom lęku i samoocena u młodzieży.
Stereotype threat, anxiety and self-esteem in adolescents.
Autorzy:
Wyjatek, Anna
Słowa kluczowe:
stereotyp, zagrożenie stereotypem, lęk przed matematyką, samoocena
stereotype, stereotype threat, math anxiety, self-esteem
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Stereotype threat, as a very strong mechanism, is possible to take important part in people’s decision-making process.The aim of the study is to characterize stereotype threat effect, its possible connections with anxiety, math anxiety and self-esteem, among polish teenagers. Eighty six girls participated in the study, between the age 15 to 18 (M=16,58 ; SD=0,74). The following questionnaires were used: Stereotype Threat at School Scale, Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), The State-Trait Anxiety Inventory (STAI), Rosenberg’s Self-Esteem Scale (RSE).The results could be interpreted as a weak participator’s feeling of stereotype threat. Also, the correlation between stereotype threat and math anxiety is proven, but not on a very high level. Nevertheless, the results confirm, that there is an interdependence between stereotype threat and self-esteem – the higher self-esteem is, the weaker stereotype threat is identified.The results could be used as a background for future, more extended, research. It seems to be important to develop this topic in Poland, especially due to not so many studies including this field of psychology.

Zagrożenie stereotypem to zjawisko, które w znaczący sposób może decydować o wyborach i przyszłości osób, które znajdują się pod jego oddziaływaniem. Celem badania jest scharakteryzowanie skali występowania tego zjawiska oraz możliwych jego powiązań z lękiem ogólnym, lękiem przed matematyką oraz samooceną, w warunkach polskich – wśród uczennic drugich klas liceum ogólnokształcącego. W badaniu wzięło udział 86 dziewcząt, w wieku od 15 do 18 lat (M=16,58 ; SD=0,74). Wykorzystano narzędzia: Skala Zagrożenia Stereotypem w Szkole („Jaka jestem?”), Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI oraz Skalę Samooceny Rosenberga (SES).Wyniki wskazują na niski poziom odczuwanego zagrożenie stereotypem w tej grupie badanych. Niemniej, potwierdzono występowanie związku między poczuciem zagrożenie stereotypem a lękiem przed matematyką, choć o słabej sile. Dodatkowo pozytywnie zweryfikowano hipotezę o związku samooceny z odczuwanym poczuciem zagrożenia stereotypem – im wyższy jej poziom, tym niższe odczuwane oddziaływanie stereotypu.Uzyskane wyniki można potraktować jako wstęp i inspirację do kolejnych, bardziej rozbudowanych badań, szczególną wartość mogłyby mieć te, odpowiadające na specyficznie polskie wyzwania związane z poruszanymi zagadnieniami.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies