Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Psychologiczne aspekty zarządzania zespołem w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie kryzysu wywołanego COVID-19

Tytuł:
Psychologiczne aspekty zarządzania zespołem w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie kryzysu wywołanego COVID-19
Psychological aspects of team management in crisis management on the basics on COVID-19 crisis
Autorzy:
Pilch, Krzysztof
Słowa kluczowe:
Management, crisis, efficiency, manager, team
Zarządzanie, kryzys, efektywność, menedżer, zespół
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The study analyzes the psychological aspects of team management in a crisis situation. They were analyzed in terms of theory as well as in practice, based on the example of the COVID-19 crisis.Psychology in management covers processes and phenomena in the organization, the recognition of which may have a significant impact on the quality of management. Psychology also introduces the human factor to business processes and helps the team function more effectively. Paying attention to the psychological determinants of team management is one of the greatest challenges for managers in the 21st century. Psychology also has a significant impact on leadership processes, which is nothing but influencing the behavior of others, and can also be useful in structuring the relationship between the leader and the team. Knowledge of psychological phenomena can help managers achieve better team performance by matching appropriate motivators, messages or ways to fight stress.It also plays a significant role in crisis management processes. When the first factors revealing a crisis appear in an organization, it is a stressful situation not only for the management but also for employees, their families and the environment. Therefore, in crisis management, it is important not only to communicate inside the organization, but also to transparently inform external stakeholders. Managing personnel and communication during a crisis requires appropriate competences and awareness of the psychological consequences of each decision made by the managerial staff. In psychology, however, a crisis is defined as a threatening situation that can trigger development stimuli because it confronts the individual with the necessity of making a choice. Also this knowledge can help managers in conscious and responsible management of human resources.An example that highlights the importance of the psychological aspects of team management is the COVID-19 pandemic. Faced with remote work, the leaders had to face a new arrangement of relationships in the team. The pandemic also exposed some imperfections in management systems: the research carried out for the purposes of this paper shows that remote work had a negative impact on some aspects of the team's functioning and managers did not sufficiently care for the psychological comfort of employees. Despite this, an increase in the effectiveness of teams' work was observed.

W pracy analizowano psychologiczne aspekty zarządzania zespołem w sytuacji kryzysu. Przeanalizowano je pod kątem teoretycznym jak również w kontekście praktycznym na przykładzie kryzysu wywołanego COVID – 19. Psychologia w zarządzaniu obejmuje procesy i zjawiska w organizacji, których dostrzeżenie może mieć znaczący wpływ na jakość zarządzania. Psychologia również wprowadza czynnik ludzki do procesów biznesowych, pomaga w bardziej efektywnym funkcjonowaniu zespołu. Zwracanie uwagi na psychologiczne uwarunkowania zarządzania zespołem jest jednym z większych wyzwań menedżerów XXI wieku. Psychologia ma również znaczący wpływ na procesy przywództwa, które jest niczym innym jak oddziaływaniem na zachowanie innych, a także może być przydatna w ułożeniu relacji pomiędzy przywódcą a zespołem. Znajomość zjawisk psychologicznych może pomóc menedżerom w osiągnięciu lepszej efektywności pracy zespołu poprzez dopasowanie odpowiednich motywatorów, komunikatów czy sposobów walki ze stresem. Odgrywa ona również znaczącą role w procesach zarządzania kryzysem. Kiedy w organizacji pojawiają się pierwsze czynniki objawiające kryzys jest to sytuacja stresogenna nie tylko dla kadry zarządzającej ale i dla pracowników, ich rodzin i otoczenia. W zarządzaniu kryzysowym ważne jest wobec tego nie tylko komunikowanie do wewnątrz organizacji ale również transparentne informowanie zewnętrznych interesariuszy. Zarządzanie personelem i komunikacją w trakcie kryzysu wymaga od kadry kierowniczej odpowiednich kompetencji i świadomości konsekwencji psychologicznych każdej podejmowanej decyzji. W psychologii jednak kryzys definiowany jest jako sytuacja zagrożenia, która może wywołać bodźce do rozwoju, ponieważ stawia jednostkę przed koniecznością wyboru. Również ta wiedza może pomóc kierownikom w świadomym i odpowiedzialnym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Przykładem, który uwypukla ważność psychologicznych aspektów zarządzania zespołem jest pandemia COVID -19. W obliczu pracy zdalnej liderzy musieli zmierzyć się z nowym ułożeniem relacji w zespole. Pandemia również obnażyła pewne niedoskonałości w systemach zarządzania: z badań przeprowadzonych na potrzeby niniejszej pracy wynika, że praca zdalna wpłynęła negatywnie na niektóre aspekty funkcjonowania zespołu a menedżerowie niewystarczająco zadbali o komfort psychiczny pracowników. Pomimo tego zaobserwowano wzrost efektywności pracy zespołów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies