Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Edukacja domowa z perspektywy diad rodzicielskich - analiza jakościowa

Tytuł:
Edukacja domowa z perspektywy diad rodzicielskich - analiza jakościowa
Homeschooling from the perspective of parental ties - qualitative analysis
Autorzy:
Jaskólska, Katarzyna
Słowa kluczowe:
edukacja domowa, psychologia rodziny, rodzina, wychowanie, socjalizacja, wywiad antropologiczny
home education, psychology of the family, family, upbringing, socialization, anthropology interview
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main aim of the research for this dissertation was to present the perspective of a parent involved in home education and how their attitudes towards it change based on its different aspects. To describe these phenomena I used qualitative analysis to look at how home educating parents manage this role, its challenges and how they organize their everyday life, as well as how they benefit from this specific situation. The study group consisted of eighteen people, including nine parent pairs who all are part of home schooling. In this research I have used in-depth interviews and observation as my research methods. Further analysis of the gathered material allowed me to highlight several themes, thanks to which I came to the following conclusions.The basic motivation for parents to start and follow through with home education is the need to maintain strong family ties and the willingness to ensure appropriate, intellectual and emotional development of the child. An important element here to focus on is the high awareness of the parents towards child’s needs, based on which they adjust the upbringing and home education. The surveyed parents are characterized by the traits of autonomy and acceptance, which is conducive in the creation of favorable educational environment. There is a lot of consistency among the parents in theirs views, values and visions regarding home education and socialization. Those parents are not worried about the process of socialization of their children, and some of them even believe that functioning in home education will provide them with better, more diverse environment, which will fulfill the needs of a child in that area.

Głównym celem badań w niniejszej pracy magisterskiej było ukazanie perspektywy rodzica będącego częścią edukacji domowej oraz tego jak kształtują się jego postawy odnośnie aspektów z nią związanych. By opisać te zjawiska wykorzystałam analizę jakościową w celu przyjrzenia się jak rodzice edukujący domowo radzą sobie z pełnioną przez siebie rolą, wyzwaniami jakie stawia przed nimi nauczanie domowe oraz w jaki sposób organizują swoje codzienne życie i jak korzystają ze specyficznej sytuacji w której się znajdują. Grupę badaną stanowiło osiemnaście osób; dziewięć par rodzicielskich, zajmujących się edukacją domową swoich dzieci. W badaniu posłużyłam się takimi narzędziami badawczymi jak wywiad pogłębiony i obserwacja. Analiza materiału badawczego pozwoliła mi na wyodrębnienie poszczególnych wątków, dzięki którym doszłam do następujących wniosków. Podstawową motywacją rodziców do rozpoczęcia i kontynuowania edukacji domowej jest potrzeba zachowania silnych więzi rodzinnych oraz chęć zadbania o odpowiedni, intelektualny oraz emocjonalny rozwój dziecka. Istotnym elementem jest tu także wysoka uważność rodziców wobec potrzeb dziecka, na podstawie których dostosowują do niego metody wychowawcze oraz edukacyjne. Badani rodzice edukujący domowo, charakteryzują się postawą wyrażającą autonomię i akceptację, która sprzyja tworzeniu się korzystnego środowiska wychowawczego. Można zauważyć dużą spójność w wypowiedziach rodziców odnośnie ich poglądów, wyznawanych wartości, a także wizji dotyczącej edukacji i socjalizacji. Badani rodzice nie obawiają się o przebieg procesu socjalizacji ich dzieci, a część z nich uważa nawet, że funkcjonowanie w edukacji domowej jest w stanie zapewnić im lepsze, bardziej zróżnicowane środowisko, które w pełniejszy sposób zaspokoi potrzeby dziecka w tym obszarze.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies