Tytuł pozycji:
Conditions of competitiveness in the market of hotel services in Oświęcim
Konkurowanie między podmiotami stanowi integralny element w gospodarce wolnorynkowej. W obliczu pogłębiających się procesów globalizacyjnych, zmian technologicznych i społecznych, konkurencyjność stanowi ważną implikację, która określa pozycję przedsiębiorstwa na rynku. Problematyka konkurencyjności stanowi wielowątkowy obszar badań. Hotele, aby zdobyć przewagę konkurencyjną powinny zidentyfikować i umiejętnie wykorzystać swój potencjał konkurencyjny. Pozwoli to na stworzenie unikalnej oferty dla klienta i dobór odpowiednich instrumentów konkurowania. Celem niniejszej pracy była próba rozpoznania determinant oddziaływujących na konkurencyjność obiektów hotelarskich w Oświęcimiu. Aby osiągnąć założony cel dokonano przeglądu literatury o tematyce związanej z konkurencyjnością, strategią przedsiębiorstw, wpływem innowacyjności na rozwój podmiotów hotelarskich. Wykorzystano trzy techniki: wywiad pogłębiony, obserwację, ankietę. Celem wywiadu było poznanie opinii kadry managerskiej na temat czynników, które pozwalają im kreować konkurencyjność i brać udział w grze rynkowej. Zadaniem ankiety było określenie uwarunkowań wpływających na jakość usług w sektorze hotelarskim z perspektywy klienta. Wyniki badań wskazują, że na jakość usług wpływają zasoby ludzkie (prawie 33% udzielonych odpowiedzi w ankiecie) i zasoby niematerialne. Na podstawie analiz wysunięto wnioski, iż większość badanych hoteli stosuje strategię przywództwa jakościowego. Trudna sytuacja branży turystycznej spowodowana epidemią koronawirusa zapewne będzie przyczyną nie tylko spadku konkurencyjności hoteli, ale i upadku wielu z nich.
Competition between companies is an integral part of a market economy. As a result of deepening globalization processes, technological and social changes competitiveness is an important implication that determines the company's position on the market. The issue of competitiveness is a multi-threaded area of research. Hotels need to recognize and skillfully use their competitive potential to achieve a competitive advantage. These activities will allow to create a unique offer for the client and choose the appropriate instruments of competition. The aim of the study was an attempt to identify the conditions that affect the competitiveness of hotel facilities in Oświęcim. A review of the literature on topics related to competitiveness, corporate strategy, the impact of innovation on the development of hotel facilities was made in order to achieve the research goal. Two main studies were conducted using the qualitative method - individual in-depth interviews and observation. The purpose of the interview was to find out the managerial staff opinion’s about the factors that allow them to create competitiveness and take part in the market game. Moreover, the survey was conducted on the basis of its own questionnaire. Its task was to determine the conditions influencing the quality of services in the hotel industry from the customer's perspective. The research results show that the quality of services is influenced by human resources (almost 33% of answers given in the survey) and intangible resources. Based on the analyzes, it was found that most of the surveyed hotels use a qualitative leadership strategy. The difficult situation in the tourism industry caused by the coronavirus epidemic may cause not only a decline in the competitiveness of hotels, but also the collapse of many of them.