Aspekt religijny programów informacyjnych jest istotny ze względu na wpływ, jaki przekaz telewizyjny wywiera na formowanie się postaw, ich modyfikację, głównie w wymiarze poznawczym, a pośrednio również emocjonalnym i behawioralnym. Podobieństwa i różnice związane ze sposobem prezentowania relacji państwo-kościół w kraju konstytucyjnie laickim (Francja) a państwem o ugruntowanej tradycji katolickiej (Polska) to punkt wyjścia do realizacji niniejszych badań, które przyjmują postać analizy komparatystycznej, w oparciu o przekazy TVN24 oraz France 24. Praca składa się z trzech części, a jej celem jest scharakteryzowanie newsów religijnych w polskich i zagranicznych serwisach. Rozpoczyna się od operacjonalizacji pojęć dotyczących newsów, ze zwróceniem uwagi na strukturę, funkcję oraz oddziaływanie na widza. Następnie przedstawiono genezę całodobowych programów informacyjnych na przykładzie historii działalności France 24 i TVN24. Kolejny rozdział dotyczy aktów prawnych regulujących relację miedzy państwem a religią, jak również zostaje w nim zaprezentowana struktura wyznaniowa badanego obszaru. Część teoretyczną zamyka omówienie problematyki dyskursu religijnego w mediach. Drugą część stanowi metodologia badań własnych, zawierająca opis zastosowanej metody i technik badawczych, charakterystykę próby oraz relację z procedury badawczej. Do przeprowadzenia badań zastosowano metodę analizę zawartości. Z kolei w części empirycznej pracy zostały zamieszczone rozdziały, prezentujące uzyskane wyniki badań oraz ich analizę i interpretację. Składają się na to trzy rozdziały, prezentujące kolejno: aspekty konstrukcyjne, świat przedstawiony oraz korelację pomiędzy deklarowanym wyznaniem a newsami religijnymi w serwisach informacyjnych. Pracę zamykają podsumowanie, wnioski oraz propozycje dalszych eksploracji w badanym obszarze. Z problematyką religijną oraz wiążącym się z nią dyskursem w mediach mamy do czynienia zarówno lokalnie, jak i globalnie. Relacja państwo-kościół, święta i uroczystości, działalność duszpasterska, praktyki czy nadużycia i ataki na instytucje religijne to tylko część zagadnień, jakimi zajmują się reporterzy przygotowujący materiały, które następnie są emitowane serwisach informacyjnych. W Polsce wysoka pozycja newsów religijnych w agenda-setting wskazuje, że informacje religijne są traktowane jako jedne z najważniejszych dla społeczeństwa. Z kolei we Francji, a więc w państwie z konstytucyjnie zagwarantowaną laickością, jeżeli informacje religijne pojawiają się w serwisach, to również są uważane za jedne z priorytetowych. Ponadto, we France 24 aż ¼ newsów poruszających wspomnianą problematykę zawiera perspektywę zagraniczną. W TVN24 jest to znacznie niższy wynik – wynosi niecałe 10%. Prawdopodobnie jest to związane z odmienną grupą docelową. We Francji, a więc w państwie laickim, poświęca się wyraźnie mniej czasu na tematy religijne niż w Polsce, czyli w państwie o ugruntowanej tradycji religijnej. Przy czym w TVN24 czas emisji takich newsów w poszczególnych dniach jest bardziej zróżnicowany niż we France 24, gdzie zaznacza się większą stabilność poświęcanego przedziału czasowego. Rzeczpospolita Polska, mająca bardzo ugruntowaną tradycję katolicką, posiada większą różnorodność tematyczną newsów o zabarwieniu religijnym. Po przeanalizowaniu danych statystycznych dotyczących liczby mniejszości religijnych w danych państwach, a następnie po zestawieniu ich z wynikami przeprowadzonych przeze mnie badań, można wysunąć wniosek, że liczba mniejszości religijnych obecnych w danym państwie nie stanowi głównego czynnika, warunkującego różnorodność wyznaniową prezentowanych newsów.
The religious aspect of news programs is important due to the influence that the television broadcast has on the formation of attitudes and their modification, mainly in the cognitive dimension, and indirectly also in the emotional and behavioral dimension. The similarities and differences related to the way the state-church relationship is presented in a constitutionally secular country (France) and a country with an established Catholic tradition (Poland) is the starting point for the implementation of this research, which takes the form of a comparative analysis based on TVN24 and France 24 broadcasts.The work consists of three parts, and its purpose is to characterize religious news on Polish and foreign websites. It begins with the operationalization of news concepts, paying attention to the structure, function and impact on the viewer. Then, the genesis of 24/7 news programs is presented on the example of the history of France 24 and TVN24. The next chapter deals with the legal acts regulating the relationship between the state and religion, as well as presenting the religious structure of the studied area. The theoretical part ends with a discussion of the issues of religious discourse in the media. The second part is the methodology of own research, containing a description of the research method and techniques used, the characteristics of the sample and an account of the research procedure. The content analysis method was used to conduct the research. On the other hand, in the empirical part of the work there are chapters presenting the obtained research results as well as their analysis and interpretation. It consists of three chapters, presenting successively: constructional aspects, the presented world and the correlation between the declared religion and religious news in news services. The work ends with a summary, conclusions and proposals for further exploration in the area under study.We deal with religious issues and the related discourse in the media both locally and globally. The relationship between the state and the church, holidays and celebrations, pastoral activities, practices or abuses and attacks on religious institutions are only some of the issues that reporters deal with when preparing materials that are then broadcast on news services. In Poland, the high position of religious news in agenda-setting indicates that religious information is treated as one of the most important for society. On the other hand, in France, in a country with constitutionally guaranteed secularism, if religious information appears on websites, it is also considered one of the priorities. Moreover, in France 24 as many as a quarter of news on the above-mentioned issues contain a foreign perspective. In TVN24, this is a much lower result - less than 10%. This is probably related to a different target group. In France, in a secular state, much less time is devoted to religious matters than in Poland, in a country with an established religious tradition. At the same time, on TVN24, the time of broadcasting such news on individual days is more diverse than in France 24, where there is a greater stability of the time interval devoted. The Republic of Poland, which has a very well-established Catholic tradition, has a greater variety of topics of religious news. After analyzing the statistical data on the number of religious minorities in given countries, and then comparing them with the results of my research, it can be concluded that the number of religious minorities present in a given country is not the main factor determining the religious diversity of the presented news.