Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wizerunek kobiety w prasie. Analiza komparatystyczna wybranych numerów czasopisma „Bluszcz” z 1926 i 2009 roku

Tytuł:
Wizerunek kobiety w prasie. Analiza komparatystyczna wybranych numerów czasopisma „Bluszcz” z 1926 i 2009 roku
The image of a woman in the press. Comparative analysis of selected editions of the magazine "Bluszcz" from 1926 and 2009
Autorzy:
Bełtowska, Izabella
Słowa kluczowe:
women's magazines, magazines for women, interwar press, contemporary press, women's press, "Bluszcz", feminism, the image of a woman, media image, social evolution of femininity.
prasa kobieca, prasa dla kobiet, prasa międzywojenna, prasa współczesna, czasopisma kobiece, "Bluszcz", feminizm, wizerunek kobiety, wizerunek medialny, społeczna ewolucja kobiecości.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this thesis was to investigate what changes have been made to the image of a woman in the “Bluszcz” magazine. For the aim of the study, individual editions of the journal from 1926 and 2009 were compared subjected to a comparative analysis. Moreover, the task was also to find out what was the attitude of the journalists to women, who usually published in the columns of this magazine (women or men), and whether the women's issues were associated with politics or social stuff.In order to carry out a study, the content analysis was used, and more specifically qualitative and quantitative analysis of the tested materials was performed. This is because it was important to explain the causes of a given appearance and to indicate the figures that confirmed the changes taking place in the paper. The research tool was a categorization key, that is a set of questions that were used to confirm or reject the hypothesis.The research was carried out on chosen materials from selected journal editions from both periods. The research sample included 72 publications and identical questions were asked for these texts. The same variant of the answer appeared in every survey. Wherefore it was possible to obtain figures and draw conclusions.The analysis of the studied sample showed that over the course of the century, there were some changes in the layout of the writing, however, these were not huge changes. “Bluszcz” from 2009 has largely retained the character of its original. The materials from both periods were dominated by journalistic genres, and the authors of the texts were mainly women. This proves that “Bluszcz” is not only a magazine for women, but a women's magazine. The changes were revealed mainly in the form of publications – in the interwar periodical they fill primarily a communicative (informative) role, and in the new one – expressive and entertaining role. Therefore, you can see that over time, journalists began to express their emotions and opinions more openly, and not just communicate facts from the country and the world.

Celem niniejszej pracy było zbadanie jakim zmianom uległ wizerunek kobiety, kreowany na łamach czasopisma „Bluszcz”. Na potrzeby pracy zestawiono ze sobą poszczególne wydania pisma, pochodzące z 1926 oraz 2009 roku, a następnie poddano je analizie porównawczej. Oprócz badań nad kobiecym wizerunkiem, postawione zadanie polegało także na tym, by dowiedzieć się, jaki stosunek do kobiet miała redakcja pisma kobiecego, kto przeważnie publikował na szpaltach tegoż czasopisma (kobiety czy mężczyźni), a także, czy problematyka kobieca obsadzana była na tle społeczno-politycznym.W celu przeprowadzenia badań wykorzystana została metoda teoretyczna tj. analiza zawartości. Dokonano analizy jakościowej oraz ilościowej badanych materiałów. Wynika to z tego, że istotne było nie tylko wyjaśnienie przyczyn danego zjawiska, ale również wskazanie danych liczbowych, które stanowiły potwierdzenie zmian zachodzących w piśmie. Za narzędzie badawcze posłużył klucz kategoryzacyjny, czyli zestaw pytań, które umożliwić miały konfirmację bądź falsyfikację postawionej hipotezy.Badania przeprowadzane były na wybranych materiałach, z wylosowanych numerów czasopism, z obu okresów. Próbę badawczą stanowiły 72 publikacje, do których zadano identyczne pytania, znajdujące się w kluczu kategoryzacyjnym. Przy analizie każdego z tekstów występował ten sam wariant odpowiedzi. Umożliwiło to uzyskanie danych liczbowych oraz postawienie wniosków.Analiza badanej próby wykazała, że na przestrzeni wieku zaszły pewne zmiany w układzie pisma, jednakże nie były to zmiany rażące. „Bluszcz” z 2009 roku w dużym stopniu zachował charakter swojego pierwowzoru. W badanych materiałach z obu okresów dominowały gatunki publicystyczne, a autorami tekstów były przede wszystkim kobiety. Dowodzi to, że „Bluszcz” nie jest jedynie czasopismem dla kobiet, ale kobiecym właśnie. Zmiany ujawniły się głównie w charakterze publikacji – w międzywojennym piśmie pełniły one przede wszystkim funkcję komunikatywną (informacyjną), zaś w nowym ekspresywną oraz rozrywkową. Widać zatem, że z czasem zaczęto bardziej otwarcie wyrażać swoje emocje i opinie, a nie jedynie przekazywać fakty z kraju i świata.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies