Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zniewala czy wyzwala? : "Dzieje grzechu" Waleriana Borowczyka jako film polityczny

Tytuł:
Zniewala czy wyzwala? : "Dzieje grzechu" Waleriana Borowczyka jako film polityczny
Enslaving or liberating? : Walerian Borowczyks "The story of sin" as a political film
Autorzy:
Jagielski, Sebastian
Data publikacji:
2021
Słowa kluczowe:
emancypacja
emancipation
biopolityka
"The story of sin"
biopolitics
Walerian Borowczyk
body
"Dzieje grzechu"
ciało
Język:
polski
ISBN, ISSN:
04529502
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/854  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
In "The Story of Sin" ("Dzieje grzechu", 1975), Walerian Borowczyk shows the oppression of the Catholic, national (bourgeois), and patriarchal systems through the visualisation of "oppression expression" and "expression oppression". Following Elena del Río's reflection, the author attempts to challenge the claims of those researchers who saw in Borowczyk's film only a spectacle of the objectified female body. He argues that although the spectacle hinders the narrative, it does not block the expression of the body. On the contrary, it releases its power by loosening the structures of the film narrative. The body movement of Ewa Pobratyńska, the film heroine, is as much a reaction to the oppressive reality (the home and the Church) as it is a promise to break through a pattern of life based on compulsive repetition. Adopting the terminological distinction between biopower and biopolitics suggested in Michel Foucault's writings, the author recognizes in "The Story of Sin" political potential aimed at a disciplinary society founded on the supervision of bodily and sexual practices.

Walerian Borowczyk ukazuje w "Dziejach grzechu" (1975) opresję systemów - katolickiego, narodowego (mieszczańskiego) i patriarchalnego - za sprawą wizualizacji ekspresji opresji i opresji ekspresji. Autor - idąc za refleksją Eleny del Río - próbuje podważyć tezy tych badaczy, którzy widzieli w filmie Borowczyka wyłącznie widowisko uprzedmiotowionego kobiecego ciała. Dowodzi, że spektakl hamuje narrację, ale nie blokuje ekspresji ciała. Przeciwnie: uwalnia jego siłę, rozluźniając struktury narracji filmowej. Ruch ciała Ewy Pobratyńskiej jest tyleż reakcją na opresyjną rzeczywistość (dom, Kościół), co obietnicą przełamania życia opartego na przymusowym powtarzaniu. Przyjmując zasugerowane w pismach Foucaulta terminologiczne rozróżnienie na biowładzę i biopolitykę, autor rozpoznaje w "Dziejach grzechu" potencjał polityczny wymierzony w społeczeństwo dyscyplinarne, ufundowane na nadzorowaniu praktyk cielesnych i seksualnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies