Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wiedza dziewcząt w okresie dojrzewania na temat zaburzeń cyklu miesiączkowego.

Tytuł:
Wiedza dziewcząt w okresie dojrzewania na temat zaburzeń cyklu miesiączkowego.
The knowledge of girls in adolescence about disorders of the menstrual cycle.
Autorzy:
Arlukiewicz, Karina
Słowa kluczowe:
zaburzenia miesiączkowania, wiedza, dziewczęta, okres dojrzewania, edukacja
menstrual disorders, knowledge, girls, adolescence, education
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp: Zaburzenia miesiączkowania to nieprawidłowości mogące dotyczyć wszystkich parametrów cyklu miesiączkowego: jego długości i regularności, czasu trwania krwawienia, objętości krwi utraconej, ale także bólu odczuwanego w trakcie miesiączki czy występowania krwawień międzymiesiączkowych. Schorzenia te mogą być spowodowane wieloma czynnikami zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi, mogą prowadzić do niebagatelnych konsekwencji. Dlatego też, niewiedza kobiet w zakresie ich rozpoznawania może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi.Cel: Celem przeprowadzonych badań była ocena poziomu wiedzy dziewcząt w okresie dojrzewania (pomiędzy 11, a 22 rokiem życia) na temat zaburzeń cyklu miesiączkowego.Materiały i metody badawcze: W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Techniką badawczą było gromadzenie materiału w postaci ankiety, natomiast narzędziem kwestionariusz ankiety (składający się z 31 pytań obejmujących tematykę zaburzeń miesiączkowania oraz 6 pytań dotyczących danych osobowych). Badanie trwało od lutego do kwietnia 2021 roku.Wyniki: W badaniu wzięło udział 365 dziewcząt w okresie dojrzewania (w wieku od 11 do 22 roku życia). 162 respondentki wykazały się niskim poziomem wiedzy na temat zaburzeń miesiączkowania, 199 dziewcząt posiadało przeciętny poziom wiedzy, natomiast jedynie 4 ankietowane wysoki. Pozwoliło to ostatecznie stwierdzić, iż poziom wiedzy dziewcząt na temat badanego zagadnienia jest przeciętny.Wnioski: W badaniu wzięły udział dziewczęta w różnym wieku i z różnym wykształceniem co miało wpływ na różnice w stanie ich wiedzy na temat zaburzeń miesiączkowania. Respondentki, które deklarowały, iż cierpią na zaburzenia miesiączkowania wykazały się wyższym poziomem wiedzy, w stosunku do ankietowanych, których te schorzenia nie dotyczą. Badane najczęściej czerpały wiedzę na temat nieprawidłowości cyklu miesięcznego z nieprofesjonalnych źródeł, którymi są media. Zapytane o ocenę swojego poziomu wiedzy, potrafiły słusznie ocenić jej stan.

Introduction: Menstrual disorders are abnormalities that can affect all parameters of the menstrual cycle: its length and regularity, the duration of bleeding, the volume of blood lost, as well as pain experienced during menstruation or the occurrence of intermenstrual bleeding. These conditions can be caused by many factors, both internal and external, and can lead to serious consequences. Therefore, not knowing women how to recognize them can result in significant health problems.Aim: The aim of the performed research was the assessment of the knowledge level of adolescent girls about menstrual disorders.Material and researching methods: The study used the method of a diagnostic survey, the research technique was collecting material in the form of a questionnaire, while the research tool was a questionnaire (consisting of 31 questions about menstrual disorders and 6 questions on personal data). The study lasted from February to April 2021.Results: 365 girls in adolescence (aged 11 to 22) participated in the study. 162 respondents showed a low level of knowledge about menstrual disorders, 199 girls had an average level of knowledge, while only 4 respondents - high. Which finally allowed to state that the level of knowledge of the adolescent girls about the examined issue is average.Conclusions: The study involved girls of different ages and education levels, which influenced the differences in their knowledge about menstrual disorders. The respondents who declared suffering from menstrual disorders showed a higher level of knowledge in relation to the respondents who do not concern about these diseases. The respondents most often obtained knowledge about the irregularities of the monthly cycle from unprofessional sources, which are the media. When asked to assess their level of knowledge, they rightly assessed their state of knowledge.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies