Tytuł pozycji:
Wpływ mediów społecznościowych na samopoczucie i samoocenę użytkowników na przykładzie aplikacji Instagram.
- Tytuł:
-
Wpływ mediów społecznościowych na samopoczucie i samoocenę użytkowników na przykładzie aplikacji Instagram.
The impact of social media on the well-being and self-esteem of users on the example of the Instagram application.
- Autorzy:
-
Matysiak, Katarzyna
- Słowa kluczowe:
-
Social media, self-esteem, well-being, Internet, Instagram, Internet generation, FOMO
media społecznościowe, samoocena, samopoczucie, internet, Instagram, pokolenie Internetu, FOMO
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the work is to discuss the impact of social media on users. In particular, the relationships between the use of social media, the self-esteem, well-being and the choice of doping strategies by women using Instagram of were analyzed. It was important to find the answers to questions concerning the frequency of using the application, self-esteem, well-being and the strategies of coping with stress by the users. Three questionnaires were used to conduct the study: The Rosenberg Self-Esteem Scale (2008), The Charles S. Carver Mini-COPE scale (2009) and self-authored questionnaire about using the Instagram application.136 women aged 18-54 years (M = 29.13) participated in the study using the online questionnaire. Own research shows that with the increase in the frequency of Instagram use, the frequency of choosing adaptive strategies for coping with stress increases and the frequency of choosing maladaptive strategies decreases. There was no correlation between the frequency of using the Instagram application and the well-being of users and their self-esteem.
Celem pracy jest zbadanie znaczenia wybranego medium społecznościowego dla jego użytkowniczek. W szczególności analizie zostały poddane związki pomiędzy korzystaniem z mediów społecznościowych a samooceną, samopoczuciem i wyborem strategii radzenia sobie ze stresem przez korzystające z Instagrama kobiety. Szukano odpowiedzi na pytania, które dotyczyły częstotliwości korzystania z aplikacji, samooceny, samopoczucia oraz wyboru strategii radzenia sobie ze stresem przez osoby badane. Do przeprowadzenia badania wykorzystano trzy kwestionariusze: SES - Skala Samooceny Rosenberga, w adaptacji Ireny Dzwonkowskiej, Kingi Lachowicz-Tabaczek oraz Marioli Łaguny (2008), badająca ogólny poziom samooceny, Mini-COPE - Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem, autorstwa Charlesa S. Carvera, w adaptacji Zygfryda Juczyńskiego i Niny Ogińskiej-Bulik z 2009 roku oraz kwestionariusz autorski dotyczący użytkowania Instagrama. Z W badaniu prowadzonym pry użyciu kwestionariusza online wzięło udział 136 kobiet, w wieku 18-54 lata (M=29,13). Z badań własnych wynika, iż wraz ze wzrostem częstotliwości użytkowania Instagrama, wzrasta częstotliwość wybierania adaptacyjnych strategii radzenia sobie ze stresem oraz maleje częstotliwość wybierania dezadaptacyjnych strategii. Nie wykazano związków między częstotliwością korzystania z aplikacji Instagram a samopoczuciem użytkowniczek oraz ich samooceną.