Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dlaczego odwołanie się przez sędziego Blackmuna do prawa rzymskiego w celu uzasadnienia Roe v. Wade jest błędne

Tytuł:
Dlaczego odwołanie się przez sędziego Blackmuna do prawa rzymskiego w celu uzasadnienia Roe v. Wade jest błędne
Why justice Blackmun’s appeal to Roman Law to justify Roe v. Wade is wrong
Autorzy:
Blicharz, Grzegorz
Data publikacji:
2021
Słowa kluczowe:
prawo amerykańskie
prawo rzymskie
unborn child
aborcja
Roe v. Wade
adopcja
dzieci porzucone
prawo porównawcze
abandoned children
abortion
adoption
Roman law
dziecko poczęte
American law
nasciturus
Comparative law
Język:
angielski
Linki:
https://www.harvard-jlpp.com/why-justice-blackmuns-appeal-to-roman-law-to-justify-roe-v-wade-is-wrong-grzegorz-blicharz/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pobieżne rozumowanie Roe na temat Cesarstwa Rzymskiego, zanim stało się ono chrześcijańskie, pomija zaskakująco pozytywną ocenę życia od momentu poczęcia oraz wagę, jaką prawo rzymskie przykładało do ochrony kobiet w ciąży. Niemniej jednak, nawet biorąc pod uwagę przedchrześcijańskie prawo rzymskie na jego własnych warunkach, zezwalało ono na znaczną ochronę nienarodzonych i nie zezwalało na nieograniczoną aborcję, jak to miało miejsce w przypadku Roe. Trzy aspekty prawa rzymskiego pokazują błąd Roe: 1) prawne znaczenie momentu poczęcia dla statusu prawnego dziecka, 2) prawa nienarodzonego dziecka do dziedziczenia i ochrona jego bezpiecznych narodzin, 3) traktowanie nienarodzonego dziecka jako ontologicznie indywidualnej istoty, nawet jeśli ta teza była wątpliwa ze stoickiej perspektywy.

Roe’s cursory reasoning about the Roman Empire before it became Christian overlooks Roman law’s surprisingly positive appreciation of life from the moment of conception, and the importance it placed on protecting pregnant women. Nonetheless, even taking the pre-Christian Roman law on its own terms, it did authorize considerable protection to the unborn, and did not authorize unlimited abortion like Roe did. Three aspects of Roman law demonstrate Roe’s error: 1) the legal importance of the moment of conception for a child’s legal status, 2) the unborn child’s inheritance rights and protections for its safe birth, 3) the unborn child’s treatment as an ontologically individual being, even though this proposition was dubious from a Stoic perspective.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies