Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozwód Georges’a Du Roy w "Bel-Ami" Guy de Maupassanta w kontekście zmian we francuskim ustawodawstwie rozwodowym drugiej połowy XIX wieku

Tytuł:
Rozwód Georges’a Du Roy w "Bel-Ami" Guy de Maupassanta w kontekście zmian we francuskim ustawodawstwie rozwodowym drugiej połowy XIX wieku
Georges du Roy's divorce in Guy de Maupassant's novel "Bel-Ami" in the context of French divorce legislation changes in the second half of the 19th century
Autorzy:
Bańczyk, Alicja
Data publikacji:
2021
Słowa kluczowe:
Bel-Ami
law and literature
divorce in literature
Guy de Maupassant
rozwód w literaturze
prawo i literatura
Język:
polski
ISBN, ISSN:
18973035
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://www.ejournals.eu/Studia-Litteraria/2021/Volume-16-Issue-3/art/19708/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Wpisując się w aktualny ruch prawniczy i literacki, artykuł skupia się na literackim przedstawieniu zmian w postępowaniu rozwodowym w dziewiętnastowiecznej Francji na podstawie powieści Guy de Maupassanta Bel-Ami. Napisana w 1885 roku książka w bardzo realistyczny sposób przedstawia proces rozwodowy oparty na winie, tak jak wyglądał on w momencie jej powstania. We wstępie pokrótce omawiam ewolucję francuskiego postępowania rozwodowego w XVIII i XIX wieku i jego końcowy rezultat: legalizację rozwodu wprowadzoną w 1884 roku. Artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, ta rewolucyjna zmiana prawa rozwodowego wpłynęła na treść powieści i sposób, w jaki Guy de Maupassant przedstawił zakończenie małżeństwa, a także próbę zweryfikowania, czy ten obraz odzwierciedla ówczesną rzeczywistość prawną.

Fitting into the current law and literature movement, the article focuses on the literary depiction of changes within divorce proceedings in nineteenth-century France based on Guy de Maupassant’s novel Bel-Ami. Written in 1885, the book depicts, in a highly realistic manner, fault-based divorce proceedings at the time of its creation. In the introduction, I briefly touch upon the evolution of the French divorce proceedings throughout the eighteenth and nineteenth centuries, and its final outcome: the legalisation of a dissolution of marriage in 1884. The article attempts to answer the question how that revolutionary change of the divorce law influenced the novel’s content and how Guy de Maupassant depicted the dissolution of marriage in his work, and to verify if this depiction reflects legal reality.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies