Tytuł pozycji:
Rozwód Georges’a Du Roy w "Bel-Ami" Guy de Maupassanta w kontekście zmian we francuskim ustawodawstwie rozwodowym drugiej połowy XIX wieku
Wpisując się w aktualny ruch prawniczy i literacki, artykuł skupia się na literackim
przedstawieniu zmian w postępowaniu rozwodowym w dziewiętnastowiecznej Francji na podstawie powieści Guy de Maupassanta Bel-Ami. Napisana w 1885 roku książka w bardzo realistyczny sposób przedstawia proces rozwodowy oparty na winie, tak jak wyglądał on w momencie jej powstania. We wstępie pokrótce omawiam ewolucję francuskiego postępowania
rozwodowego w XVIII i XIX wieku i jego końcowy rezultat: legalizację rozwodu wprowadzoną
w 1884 roku. Artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, ta rewolucyjna zmiana prawa
rozwodowego wpłynęła na treść powieści i sposób, w jaki Guy de Maupassant przedstawił
zakończenie małżeństwa, a także próbę zweryfikowania, czy ten obraz odzwierciedla ówczesną
rzeczywistość prawną.
Fitting into the current law and literature movement, the article focuses on the literary depiction of changes within divorce proceedings in nineteenth-century France based on
Guy de Maupassant’s novel Bel-Ami. Written in 1885, the book depicts, in a highly realistic
manner, fault-based divorce proceedings at the time of its creation. In the introduction, I briefly
touch upon the evolution of the French divorce proceedings throughout the eighteenth and
nineteenth centuries, and its final outcome: the legalisation of a dissolution of marriage in 1884.
The article attempts to answer the question how that revolutionary change of the divorce law
influenced the novel’s content and how Guy de Maupassant depicted the dissolution of marriage in his work, and to verify if this depiction reflects legal reality.