Tytuł pozycji:
Zachowania informacyjne grup społecznych na Facebooku w aspekcie społeczno-afektywnym. Studium przypadku
- Tytuł:
-
Zachowania informacyjne grup społecznych na Facebooku w aspekcie społeczno-afektywnym. Studium przypadku
Information behaviour of social groups on Facebook in the socio-affective aspect. Case Study.
- Autorzy:
-
Kaczmarski, Szymon
- Słowa kluczowe:
-
Facebook, grupy społeczne, małe światy, społeczno-afektywny kontekst, środowisko informacyjne, zachowania informacyjne
Facebook, information behavior, information environment, small worlds, social groups, socio-affective context
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem pracy są zachowania informacyjne podejmowane w grupach społecznościowych funkcjonujących na Facebooku. Celem pracy jest wyszczególnienie i skategoryzowanie najczęściej podejmowanych aktywności informacyjnych w mediach społecznościowych oraz wyróżnienie aspektów afektywnych i społecznych w przejawianych zachowaniach informacyjnych. Ocenie poddano dwie grupy GraczeToMy!, oraz Siłownia i Fitness – dieta, porady, ćwiczenia, motywacja, działające na Facebooku. W pracy przedstawiono wybrane koncepcje i modele zachowań informacyjnych, m.in. Toma Wilsona, jak i koncepcję małych światów Elfredy Chatman. Opisano występujące w grupach zachowania informacyjne, jak również wyselekcjonowano społeczne oraz emocjonalne aspekty związane z tymi aktywnościami informacyjnymi. Posłużono się jakościowymi metodami badań, w tym krytyczną analizą piśmiennictwa oraz analizą tematyczną 200 postów pochodzących ze stron obu grup, które pojawiły się na Facebooku. Wyniki wskazują, że najczęstszymi zachowaniami informacyjnymi przejawianymi przez użytkowników analizowanych społeczności w mediach społecznościowych jest udostępnianie informacji oraz zapytanie o informacje.
The subject of this paper is information behaviours undertaken in social media groups functioning on Facebook. The aim of the paper is to specify and categorise the most frequently undertaken informational activities in social media and to distinguish affective and social aspects in the manifested informational behaviours. Two groups GraczeToMy!, and Siłownia i Fitness – dieta, porady, ćwiczenia, motywacja, operating on Facebook were evaluated. The paper presents selected concepts and models of information behaviours, such as Tom Wilson's model or Elfreda Chatman's concept of small worlds. Information behaviours in groups are described, as well as social and emotional aspects connected with these information activities. Qualitative research methods were used, including a critical analysis of the literature and a thematic analysis of 200 posts from both groups' Facebook pages. The results indicate that the most common information behaviours manifested by users of the analysed social media communities are sharing information and asking for information.