Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Filmowe reprezentacje ostatniej wieczerzy jako locus theologicus (trzy wizje biblijnej sceny)

Tytuł:
Filmowe reprezentacje ostatniej wieczerzy jako locus theologicus (trzy wizje biblijnej sceny)
Film reprezentations of the Last Supper as locus theologicus (three visions of the biblical scene)
Autorzy:
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona
Data publikacji:
2021
Słowa kluczowe:
cinematic scenes of the Last Supper
Ostatnia Wieczerza
visual theology
The Thorn of God
The Passion of the Christ
locus theologicus
The King of Kings
teologia wizualna
classical theology
ewangelie
the gospels
filmowe sceny Ostatniej Wieczerzy
Król Królów
Last Supper
Cierń Boga
Nicholas Ray
teologia klasyczna
Mel Gibson
Óscar Parra de Carrizosa
Pasja
Język:
polski
ISBN, ISSN:
1731450X
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/30588  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The cinematic scenes of the Last Supper were treated as a challenge to visual theology. As the Last Supper, which in the films about Jesus of Nazareth (and, of course, the gospels) is the culmination (and also a turning points as an event ending Jesus` earthly activity), it is possible to see the essence of the theological message of films referring to the gospel in its presentation. The scenes of the Last Supper from three films were subjected to a comparative analysis, each of which is an individual director`s vision. These are The King of Kings (1961) by Nicholas Ray, The Passion of the Christ (2004) by Mel Gibson and The Thorn of God (2015) by Óscar Parra de Carrizosa. The selection criterion was the weight given in the films to the scenes of the Last Supper and their mutually diverse representations. It has been shown how the established new transmission of visual theology modifies the meanings determined by classical theology, basically not deviating from the framework set by it.

Filmowe sceny Ostatniej Wieczerzy zostały potraktowane jako wyzwanie dla teologii wizualnej. Jako że Ostatnia Wieczerza, która w filmach o Jezusie z Nazaretu (i oczywiście ewangeliach) stanowi punkt kulminacyjny (i zarazem zwrotny jako wydarzenie kończące ziemską działalność Jezusa) to można w jej przedstawieniu dopatrzeć się kwintesencji teologicznego przesłania filmów nawiązujących do ewangelii. Analizie porównawczej zostały poddane sceny Ostatniej Wieczerzy z trzech filmów, z których każdy stanowi indywidualną wizję reżyserską. To Król Królów (1961) Nicholasa Raya, Pasja (2004) Mela Gibsona i Cierń Boga (2015) Óscara Parry de Carrizosy. Kryterium doboru stanowiła waga nadana w filmach scenom Ostatniej Wieczerzy i ich zróżnicowane wzajemnie przedstawienia. Wykazano, jak ustanowiony nowy przekaz teologii wizualnej modyfikuje sensy wyznaczone przez teologię klasyczną, zasadniczo nie odbiegając od ram przez nią wyznaczonych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies