Tytuł pozycji:
Wczesna nauka czytania i pisania dzieci dwujęzycznych : transfer umiejętności i dwujęzyczność w czytaniu i piśmie
The objective of the article is to (1) explain the role of emergent literacy in the community language in developing literacy in the additional language and biliteracy, and (2) demonstrate the need for developing resources supporting emergent reading skills in community languages in Australia. A critical review of literature in the area of emergent literacy and bilingual language development shows that the interaction between languages in the development of biliteracy is complex, but many skills of the reading process are developed by bilingual children in the language which they acquire first, and then are transferred into the languages they acquire later. Materials can be designed to stimulate such positive transfer and biliteracy, as demonstrated in a discussion of an example project.
Celem artykułu jest (1) wyjaśnienie wpływu wczesnej nauki czytania w języku społecznościowym na naukę czytania w języku dodatkowym oraz osiągnięcia przez dziecko dwujęzyczności w czytaniu i piśmie, a także (2) wskazanie na potrzebę tworzenia materiałów dydaktycznych wspierających naukę czytania i pisania w językach społecznościowych w Australii. Krytyczny przegląd literatury z zakresu wczesnej nauki czytania i pisania oraz dwujęzycznego rozwoju dzieci pokazuje, iż interakcja pomiędzy językami w procesie rozwoju dwujęzyczności w czytaniu i piśmie jest procesem złożonym, ale wiele umiejętności wchodzących w skład nauki czytania dwujęzyczne dzieci nabywają raz, w swoim pierwszym języku, a następnie przenoszą je na języki nabywane później. Należy projektować materiały dydaktyczne, które stymulują taki pozytywny transfer oraz dwujęzyczność w czytaniu i piśmie, jak pokazuje omówiony w artykule projekt.