Przedmiotem niniejszej książki są symboliczne aspekty nacjonalizmu birmańskiego.
Tematyka niniejszej publikacji ogniskuje się wokół relacji pomiędzy kulturą
symboliczną, a polityką na przykładzie przemian politycznych, społecznych, religijnych
i kulturowych zachodzących w Birmie w okresie od 1885 do 2015 roku. Tak
szeroka cezura jest wynikiem chęci przedstawienia radykalnych zmian w lokalnej
kulturze i życiu politycznym oraz społecznym, jakie miały miejsce na przestrzeni
stu lat dzielących te daty. Wynika ona przy tym z faktu, że procesy narodowotwórcze
mają zawsze charakter wpisujący się w tradycję braudelowskiego „długiego
trwania”. Prezentowana analiza przemian okresu lat 1885-2015 nie jest „trywialną”
i typową, historią polityczną, określaną przez Ferdynanda Braudela jako
courtedurée. Wysnute wnioski wynikają ze świadomości, iż jedynie obustronna
analiza, zarówno w kontekście longedurée, jak i courtedurée, umożliwi uchwycenie
pełnego obrazu badanego zagadnienia. Dlatego też odniesienia do przeszłości,
nawet znacznie bardziej oddalonej od opisywanego okresu, będą istotnym jej
elementem. W książce podejmuje się próby wykorzystania pogłębionego antropologicznego
podejścia w badaniach nad historią i polityką państwa odległego nam
zarówno w wymiarze geograficznym, jak i kulturowym. Przyjęcie tej perspektywy
badawczej wynika ze świadomości, że tak politologia, jak i historia, jako dyscypliny
naukowe zbyt często rejestrują kolejne wydarzenia polityczne, wycofując się
z przedstawienia ich głębszej struktury, których sens determinowany jest przez
kulturę. Celem niniejszej książki jest wyjaśnienie głębszych złożoności symbolicznej
struktury birmańskiej polityki. Próba rozszerzenia pola dyskusji podjęta
w niniejszej pracy polega przede wszystkim na wzbogaceniu już istniejących
interpretacji badanych wydarzeń o krytyczną metarefleksję. Nacisk zostaje położony
na logiczną i zrozumiałą prezentację możliwie zobiektywizowanej oceny
przeszłości i teraźniejszości. Główne pytania badawcze, na które w pracy podjęta
została próba odpowiedzi to: (1) Jak birmański nacjonalizm i polityka wyrażała
się w zastanych i poprzedzających je systemach wartości i symbolach?; (2) Na ile
nowoczesne modele i strategie polityczne, będące spuścizną epoki kolonialnej,
Symboliczne wymiary birmańskiego nacjonalizmu i polityki w latach 1885‒2015
296 doprowadziły do zmian owej aksjologii i symboliki? Kluczową rolę w niniejszej
książce odegra próba ukazania, w jaki sposób birmańskie społeczeństwo, zanurzone
w takiej, a nie innej rzeczywistości kulturowej, utrzymuje równowagę,
rozwiązuje konflikty, przezwycięża trudności i napięcia oraz trwa na przestrzeni
wieków. Poprzez skupienie uwagi na zachodzących w Birmie procesach narodowotwórczych
i towarzyszącej im dokonywanej przez elity polityczne reinterpretacji
symboli, podejmuje się próbę zbadania relacji między symboliczną sferą znaczeń
a polityką. Z uwagi na szerokie wykorzystanie spuścizny badawczej antropologii
poniższa dysertacja wpisuje się z jednej strony w szeroki nurt badań z zakresu
antropologii symbolicznej, antropologii polityki oraz antropologii historycznej
i historii, z drugiej strony, zbliżając się do studiów postkolonialnych, bliskich tradycji
badawczej, indyjskiej szkoły historycznej Subaltern Studies. W pracy zwraca
się szczególną uwagę na aspekty odwołujące się do tak abstrakcyjnych i irracjonalnych
zmiennych, jak te o charakterze kulturowym, które jednak w birmańskich
realiach często warunkowały decyzje wysokiego szczebla. Wydaje się zasadnym
stwierdzenie, że dla wyłonionych w toku powojennych przemian birmańskich
elit rządowych wynalezienie nowych rytuałów i symboli, przy równoczesnym
przeprowadzeniu głębokiej reinterpretacji tych już istniejących, stało się conditio
sine qua non dalszego przetrwania ich państwa jako samodzielnego bytu
politycznego. Władza, poprzez nowe hasła, nowe narodowe ceremonie i obrzędy,
za którymi postępowały nowe języki i stworzone za ich pośrednictwem nowe
podręczniki szkolne, przepełnione nowymi treściami, pragnęła doprowadzić do
integracji podległego jej zróżnicowanego kulturowo społeczeństwa. Środkiem
ku temu miała stać się stworzona na nowo przestrzeń symboliczna, w której
to płynnie mieli się poruszać zarówno wyłonieni w toku walk o niepodległość
charyzmatyczni przywódcy, jak i zakorzeniony w kulturach lokalnych podległy
im lud. Jak ukazała dziejowa praktyka, próba wykorzystania przez rządzących
do własnych, pragmatycznych i czysto politycznych celów dorobku miejscowej
kultury symbolicznej, wraz z całym kompleksem powiązanych z nią ustrukturyzowanych
znaczeń, mitów, podzielanych przekonań i symboli w wypadku Birmy
prowadziła czasami raczej do spektakularnego fiaska niż sukcesu.
W książce podjęta została próba przedstawienia, w jaki sposób birmańska
kultura symboliczna (w tym wypadku zwłaszcza religia buddyjska) pasuje do
pojęć dotyczących społeczeństwa, polityki, władzy oraz percepcji świata w znaczeniu
ogólnym. Badacze zajmujący się tematyką birmańską zazwyczaj dzielą
nowożytną historię kraju na kilka okresów. Ten standardowy model periodyzacji
pozostaje pomocnym narzędziem badawczym i niewielu naukowców próbowało
z nim zerwać. Również w niniejszej książce korzysta się z tego ugruntowanego
już modelu. Okresy te determinują równocześnie strukturę pracy, która składa
się ze wstępu, czterech rozdziałów oraz zakończenia. Pierwszy ze wspomnianych
okresów zaczyna się w roku 1885, kiedy to wraz z początkiem kolejnej wojny anglo-
-birmańskiej miało miejsce przypieczętowanie trzystopniowego brytyjskiego
podboju Królestwa Birmy. Data ta wyznacza fundamentalną zmianę w historii
kraju, moment drastycznego zerwania z historyczną przeszłością i przypieczętowanie
losu birmańskiej monarchii. Przyjęcie, jako początkowej cezury czasowej,
roku 1885 warunkują ważne z punktu widzenia analizy wydarzenia. To w następstwie
rozpoczętej wówczas wojny z koroną brytyjską Królestwo Birmy utraciło
swoją niezależność polityczną, stając się częścią Indii Brytyjskich. Wydarzenie
to do dnia dzisiejszego powraca echem w działaniach birmańskich polityków, co
w sposób jaskrawy pokazuje, jak wielką tragedią okazał się ten fakt dla birmańskiej
kultury, dumy narodowej, a także godności. Wraz z zakończeniem wojny
i rozciągnięciem swojej władzy nad Birmą brytyjska administracja kolonialna,
praktycznie z dnia na dzień zniosła instytucję monarchii, będącej swoistym leitmotivem
w krajach buddyzmu theravāda . Zmarginalizowana została również rola
buddyjskiego kleru Sangha. Sam okres kolonialny przyniósł ze sobą ponadto radykalne
przekształcenia, mające znaczny wpływ na współczesną scenę polityczną.
Manifestacją niezgody na obce rządy i wpływy kulturowe były postępujące po
sobie w okresie kolonialnym powstania chłopskie o charakterze religijnym, które
jednakże ze względu na swój spontaniczny charakter, a także skromne możliwości
militarne, nie miały szans powodzenia i zostały stłumione przez armię kolonialną.
Powstałe w okresie kolonialnym organizacje protonacjonalistyczne skupiały się
w pierwszym rzędzie na obronie religii, w reakcji na rany zadane miejscowej
kulturze. Zderzenie z obcym systemem rządów, systemem edukacji, a także idącymi
za nimi wzorcami kulturowymi sprawiło, że birmańscy działacze polityczni
zostali wyposażeni w ideologiczne narzędzia i nowe koncepcje, dzięki którym
w przyszłości udało im się przejąć władzę polityczną nad krajem. Ten szczególny
okres w historii Birmy charakteryzował się również przełamaniem izolacji kraju,
dotychczas uchodzącego za „Pustelnicze Królestwo”. Drugi przełomowy okres dla
historii kraju rozpoczyna się wraz z wybuchem II wojny światowej. Wydarzenia
wojenne oprócz wielu innych przekształceń, jak choćby postępującej w regionie
dekolonizacji, doprowadziły do odzyskania przez Birmę niepodległości, wpływając
także na rozwój i okrzepnięcie nowoczesnego, birmańskiego nacjonalizmu. Był
to czas, w którym wiodącą rolę w birmańskim ruchu nacjonalistycznym uzyskał
twórca birmańskiej niepodległości Aung San. Kolejnym przełomowym okresem
w historii Birmy jest czas od uzyskania przez ten kraj niepodległości w roku 1948
do przewrotu generała Ne Wina w roku 1962. Był to czas rządów żarliwego buddysty
U Nu, który odegrał istotną rolę w kształtowaniu kierunku przemian politycznych
w powojennej Birmie, mając również swój znaczny udział w procesie
Symboliczne wymiary birmańskiego nacjonalizmu i polityki w latach 1885‒2015
298 ugruntowywania się ich związku z lokalną kulturą symboliczną. Mimo to okres
ów jest słabo opracowany i do dnia dzisiejszego można znaleźć jedynie nieliczne
opracowania, które go dotyczą. Istotną rolę w ówczesnym życiu politycznym
odgrywał buddyzm, który za rządów U Nu został uznany za religię narodową.
Wspomniany przedział czasowy, z uwagi na trwający wówczas eksperyment
z demokracją, posiada szczególne znaczenie także dla współczesnych birmańskich
działaczy prodemokratycznych. Przedział od 1962 roku do upadku dyktatury Ne
Wina w roku 1988, pomimo faktu, że był on czasem izolacji państwa, należy do
jednego z najlepiej opracowanych okresów w historii kraju. Naczelną rolę w Birmie
odgrywała wówczas idiosynkratyczna socjalistyczna ideologia, określana,
jako „Birmańska Droga do Socjalizmu”. Wpisywała się ona ideowo w powstałą
w Azji Południowo-Wschodniej koncepcję buddyjskiego socjalizmu, której jednym
z głównych orędowników był król Kambodży Norodom Sihanouk . Podejmowane
w tym czasie wysiłki miały na celu wzmocnienie birmańskiej tożsamości politycznej
i kulturowej. Okres od przejęcia władzy przez wojskową juntę w roku 1988,
poprzez wybory 2010 roku, aż do ostatnich przemian politycznych w kierunku
demokracji, które zostały przerwane przez nagły wojskowy przewrót został opisany
w ostatniej części pracy. Wydarzenia z początku 2021 roku są właściwie kodą
dla długiego procesu modernizacyjnego, charakteryzującego się wewnętrznymi
sprzecznościami nie tylko w Birmie, ale także w całym regionie Azji Południowo-
Wschodniej. Mająca miejsce w dniu dwudziestego lutego 2021 roku, krwawa
próba stłumienia spontanicznych masowych demonstracji będących reakcją
na niedawne przechwycenie władzy przez wojskową juntę, świadczy o tym, że
w Mjanmie zakończył się pewien etap w rozwoju lokalnej sceny politycznej kraju
oraz birmańskiego społeczeństwa. Obecna junta wojskowa nie posiada poparcia
społecznego i swoją władzę może sprawować tak jak czyniła to w przeszłości
jedynie za pomocą brutalnej siły.
Podjęta problematyka symbolicznych wymiarów birmańskiego nacjonalizmu
i polityki wydaje się istotna ze względu na specyficzną pozycję Mjanmy jako kraju
znajdującego się pomiędzy dwoma wschodzącymi potęgami Indii i Chin. Birma
przez wieki stanowiła swoisty kulturowy pomost pomiędzy tymi imperiami. Co
więcej, pomimo dużego zainteresowania badaczy jej potężniejszymi sąsiadami,
sam kraj przez dekady pozostawał dla świata akademickiego naukową terra incognita.
Państwo to nigdy nie znajdowało się w centrum zainteresowania badaczy
uniwersyteckich ani w naszym kraju, ani zagranicą. Ilość opracowań dotyczących
Birmy, w porównaniu choćby do sąsiadującej z nią Tajlandii, jest skromna, a ich
lista pełna luk. Birma, obok Laosu, jest najbardziej zaniedbanym naukowo krajem
w Azji Południowo-Wschodniej. Rozumienie Birmy na tle innych państw regionu
Azji Południowo-Wschodniej jest nadal bardzo ubogie, a studia nad kulturą
i społeczeństwem tego kraju wymagają dalszych wysiłków badawczych. Szersze
zainteresowanie środowiska naukowego i opinii publicznej tematyką birmańską,
jak pokazała praktyka, ma zazwyczaj charakter czysto koniunkturalny i jest ściśle
powiązane z zachodzącymi w tym kraju dramatycznymi przełomami politycznymi
lub pustoszącymi kraj katastrofami naturalnymi.
Naczelnym celem pracy jest przedstawienie genezy oraz rozwoju birmańskiego
nacjonalizmu w kontekście zachodzących na przestrzeni lat zmian politycznych
na najwyższych szczeblach władzy, a także jego postępującego nasączenia
elementami zaczerpniętymi z kultury dominującej w tym kraju grupy etnicznej.
Bliższe przyjrzenie się tym dwóm aspektom, umożliwiło pokazanie, że podobnie,
jak ma to miejsce w przypadku innych występujących w świecie nacjonalizmów,
również jego birmańska wersja jest tworem złożonym, czerpiącym pełnymi garściami
z bogatej spuścizny historycznej i kulturowej Birmy. Szczególny nacisk
został położony na rolę, którą odegrały konkretne symbole w okresie kolonialnym,
kiedy to stanowiły kulturową podbudowę dla działalności ugrupowań protonacjonalistycznych
oraz w okresie po uzyskaniu niepodległości, kiedy to legitymizowały
one władzę polityczną, stanowiąc narzędzie komunikacji pomiędzy
elitami politycznymi a podległym im ludem. Birma funkcjonuje w licznych publikacjach
naukowych traktujących o kolonializmie, imperializmie, nacjonalizmie,
kwestiach etnicznych, a także komunizmie i militaryzmie. Unaocznia to rozmiar
i wagę problemów, z którymi boryka się i borykało to państwo na przestrzeni lat.
Współczesna Birma, będąca przykładem kraju, który powstał w wyniku kolonizacji
europejskiej z pokrewnych, ale całkiem odmiennych i często rywalizujących ze
sobą społeczności, zjednoczonych tylko dziedzictwem kolonialnym, jest przydatnym
modelem analitycznym do ukazania głębszych problemów trawiących
współczesny świat.
This book focuses on the symbolic aspects of Burmese nationalism. The subject
of the publication concentrates on the relationship between symbolic culture and
politics on the example of political, social, religious, and cultural changes taking
place in Burma in the period from 1885 to 2015. Such a long time range results from
the desire to present radical changes in local culture and political and social life
that took place over the hundred years separating these dates. It results from the
fact that nation-building processes are always in line with the tradition of Braudel’s
“long duration”. The presented analysis of changes in the years 1885–2015
is not a “trivial” and typical political history, described by Ferdinand Braudel as
courtedurée. The conclusions result here from the awareness that only a two-sided
analysis, both in the context of longedurée and courtedurée, will make it possible
to grasp the full picture of the issue under study. Therefore, references to the
past, even much more distant from the described period, will be an important
element of this presentation. The book attempts to use an in-depth anthropological
approach in research on the history and politics of a distant country, both
geographically and culturally. The adoption of this research perspective results
from the awareness that both political science and history, as scientific disciplines,
too often register subsequent political events, withdrawing from presenting their
deeper structure, the meaning of which is determined by culture. The purpose
of this book is to explain the deeper complexities of the symbolic structure of
Burmese politics. The attempt to expand the field of discussion undertaken in
this paper consists primarily in enriching the already existing interpretations of
the events under investigation with critical meta-reflection. The emphasis is on
a logical and understandable presentation of possibly objectified assessment of the
past and present. The main research questions to which the paper was attempted
to answer are: (1) how was Burmese nationalism and politics expressed in the
existing and preceding systems of values and symbols? as well as (2) to what extent
did modern political models and strategies, being the heritage of the colonial
epoch, lead to changes of this axiology and symbolism? An attempt to show how
Symboliczne wymiary birmańskiego nacjonalizmu i polityki w latach 1885‒2015
302 the Burmese society, immersed in its particular cultural reality, maintains balance,
resolves conflicts, overcomes difficulties and tensions, and lasts through the ages
will play a key role in this book. By focusing attention on the nation-building
processes taking place in Burma and the accompanying reinterpretation of symbols
made by the political elites, an attempt is made to examine the relationship
between the symbolic sphere of meanings and politics. On the one hand, due to
the extensive use of the research legacy of anthropology, the following dissertation
is part of the broad stream of research in the field of symbolic anthropology,
political anthropology, historical anthropology, and history. On the other hand, it
comes closer to postcolonial studies, close to the research tradition of the Indian
school of history Subaltern Studies. The work pays particular attention to aspects
relating to such abstract and irrational variables as those of a cultural nature,
which, however, in the Burmese realities, often conditioned high-level decisions.
It seems reasonable to say that for the Burmese government elites, emerging in
the course of post-war transformations, the invention of new rituals and symbols,
while carrying out a deep reinterpretation of those already existing, has become
a conditio sine qua non for the further survival of their state as an independent
political entity. The authorities, through new slogans, new national ceremonies
and rituals, followed by new languages and new school textbooks, created through
these languages and filled with new content, wanted to bring about the integration
of its culturally diverse society. The re-created symbolic space was to be the means
for attaining this goal. In such a space, charismatic leaders emerged in the course
of the struggle for independence and their people rooted in local cultures were to
move smoothly. Historical practice has shown that attempts made by Burmese
rulers to use for their own pragmatic and purely political goals the local symbolic
culture, along with the whole complex of structured meanings, myths, shared
beliefs, and symbols led sometimes to a spectacular failure rather than a success.
The book attempts to present how the Burmese symbolic culture (in this case
especially the Buddhist religion) fits into the concepts of society, politics, power,
and perception of the world in a general sense. Researchers analysing Burmese
issues usually divide the modern history of this country into several periods.
Such a standard periodisation model remains a helpful research tool, and few
scientists have attempted to reject it. The discussed book also uses this well-
-established model. The periods determine the work structure, which consists
of an introduction, four chapters, and an ending. The first period begins in 1885
when the three-stage British conquest of the Kingdom of Burma was clinched,
along with the beginning of the next Anglo-Burmese war. This date is considered
as the sign of a fundamental change in the history of the country, a moment of
the drastic break with the historical past and clinching of the Burmese monarchy
fate. The adoption of 1885 as the initial time limit is determined by the events
which are important from the perspective of analysis. It was in the aftermath
of the war with the British crown that began at that time that the Kingdom of
Burma lost its political independence, becoming part of British India. This event
still echoes in the activities of Burmese politicians, which clearly shows how this
fact turned out to be a great tragedy for the Burmese culture, national pride and
dignity. With the end of the war and the extension of its power over Burma, the
British colonial administration almost overnight abolished the institution of
monarchy, which is a peculiar leitmotiv in the countries of Theravada Buddhism.
Moreover, the role of the Buddhist Sangha clergy was marginalized. The colonial
period also brought radical transformations, having a significant impact on
the contemporary political scene. A manifestation of disagreement with foreign
government and cultural influences took the form of religious peasant uprisings
following one after another in the colonial period, which, however, due to their
spontaneous nature and modest military capabilities, had no chance of success
and were suppressed by the colonial army. The proto-nationalist organisations
established during the colonial period focused primarily on the defense of religion
in response to the wounds inflicted on the local culture. The clash with the foreign
system of government, system of education, as well as the cultural patterns that
followed them, made Burmese political activists equipped with ideological tools
and new concepts, thanks to which they later managed to take political power
over the country. This special period in the history of Burma was also characterised
by breaking of the country isolation which caused that Burma was known
as the “Hermit Kingdom”. The second breakthrough period in the history of the
country begins with the outbreak of World War II. The war events, in addition
to many other transformations, such as decolonization progressing in the region,
led to regaining independence by Burma, and influenced the development and
consolidation of the modern Burmese nationalism. It was a time when Aung San,
the creator of the Burmese independence, gained a leading role in the Burmese
nationalist movement. Another milestone in the history of Burmawas the time
from regaining independence in 1948 until the coup of General Ne Win in 1962.
In this period, the fervent Buddhist U Nu ruled over the country. He played an
important role in shaping the direction of political changes in post-war Burma,
making significant contribution to the process of consolidating their relationship
with the local symbolic culture. Nevertheless, this period is poorly elaborated and
to this day only a few studies concerning it can be found. Buddhism, which was
accepted as the national religion during the rule of U Nu, played an important
role in the political life of that time. The aforementioned time frame, due to the
then experiment with democracy, is of particular importance also for contemSymboliczne
wymiary birmańskiego nacjonalizmu i polityki w latach 1885‒2015
304 porary Burmese pro-democracy activists. The period from 1962 to the fall of the
Ne Win dictatorship in 1988, despite the fact that it was the state isolation time,
belongs to one of the best elaborated periods in the history of this country. At that
time, the leading role in Burma was played by the idiosyncratic socialist ideology,
known as the “Burmese Way to Socialism”. Ideologically, it was part of the concept
of Buddhist socialism created in South-East Asia. One of the main proponents of
this idea was the Cambodian king Norodom Sihanouk. At that time, efforts were
aimed at strengthening the Burmese political and cultural identity. The period
from the seizure of power by the military junta in 1988, through the 2010 elections,
until the last political shift towards democracy, which was interrupted by
a sudden military coup, is described in the last part of this paper. The events of
early 2021 are actually the coda for a long modernisation process characterized by
internal contradictions not only in Burma but also in the entire South-East Asia.
The bloody attempt, made on 20 February 2021, to suppress spontaneous mass
demonstrations in response to the recent seizure of power by the military junta,
shows that a certain stage in the development of the local political scene and
Burmese society has ended in Myanmar. The current military junta has no public
support and can exercise its power, as it did in the past, only with brutal force.
The discussed issues of the symbolic dimensions of Burmese nationalism and
politics seems important due to the specific position of Myanmar as a country located
between the two emerging powers of India and China. For centuries, Burma
has been a specific cultural bridge between these empires. Moreover, despite the
great interest of researchers in its more powerful neighbors, this country remained
a scientific terra incognita for decades for the academic world. Burma has never
been in the center of interest of university researchers, either in our country or
abroad. The number of studies on Burma, compared to neighboring Thailand, for
example, is modest, and this list is full of gaps. Burma, next to Laos, is scientifically
the most neglected country in South-East Asia. The understanding of Burma compared
to other countries in the South-East Asia is still very poor, and studies on
the culture and society of this country require further research efforts. The wider
interest of the scientific community and public opinion in Burmese issues, as the
practice has shown, is usually cyclical in nature and closely related to dramatic
political breakthroughs or natural disasters devastating the country.
The main goal of this work is to present the origins and development of Burmese
nationalism in the context of political changes taking place over the years
at the highest levels of authority, as well as its progressive saturation with elements
drawn from the culture of the ethnic group dominating in this country.
A closer look at these two aspects made it possible to show that, as in the case
of other nationalisms occurring in the world, the Burmese version is a complex
creation, using in a wide range the rich historical and cultural heritage of Burma.
Particular emphasis was placed on the role played by specific symbols in the
colonial period when they constituted a cultural foundation for the activities of
proto-nationalist groups, and in the period after regaining independence, when
they legitimised political power, constituting a tool of communication between political
elites and their people. Burma functions in numerous scientific publications
on colonialism, imperialism, nationalism, ethnic issues, as well as communism
and militarism. This shows the size and importance of problems that this country
is struggling with, as it was doing over the years. Contemporary Burma, an
example of the country that emerged due to European colonisation from related
but quite different and often competing communities, united only by its colonial
heritage, is a useful analytical model for revealing deeper problems consuming
the modern world.