Tytuł pozycji:
Around the dummy. Schulz, Vogel - an attemp of comparison
Głównym zagadnieniem mojej pracy jest motyw manekina pojawiający się w twórczości Schulza, Vogel, Jasieńskiego i Kantora. Punktem odniesienia jest motyw manekina w twórczości Schulza, którego inspiracje będą jednocześnie konstytutywne i polemiczne dla pozostałych twórców. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy skupia się na motywie manekina w ujęciu Schulza. W jego twórczości manekin jest znakiem nowoczesności, rozwoju miasta, a także symptomem kryzysu jednostki.Rozdział drugi mówi o polemicznym stanowisku Debory Vogel, która jednoznacznie pozytywnie waloryzuje rozwój miasta, manekiny i stałość materii. Rozdział trzeci teorię manekinów według Jasieńskiego. W sztuce Jasieńskie (w przeciwieństwie do twórczości Schulza), to manekiny są prototypami ludzi.Ostatni rozdział jest poświęcony Tadeuszowi Kantorowi i jego koncepcji manekinów, które wyrażają przeszłość, dzieciństwo, które nigdy nie powrócą. Ostania część pracy jest poświęcona podsumowaniu głównych tez. Najważniejsze konkluzje: motyw manekina jest znakiem kryzysu tożsamości, a także wyraża odwieczne pragnienie tworzenia i posiadania władzy.
The main topic of my dissertation is a dummy motif, which appears in Schulz, Vogel, Jasieński and Kantor’s creative activity. A point of reference will be the dummy motif in Schulz’s creation, whose inspirations will be both essential and polemical. The paper consists of four chapters. Chapter I focuses on the meaning of the theme of the dummy by Schulz. In his works dummy is a sign of modernity and city development, as well as a symptom of a personal identity crisis.Chapter II deals with a description of polemical attitude of Debora Vogel, who favourably valorizes city development, mannequins and constancy of matter. Chapter III describes Jasieński’s theory of dummies. In Jasieński’s arts (in contrary to Schulz arts) mannequins are human prototypes. The last chapter talks about Tadeusz Kantor’s meaning of dummies, which are an expression of the past, childhood, which will never come back. This part aims to summarize the findings which emerge from the conducted dissertation. Thus, the most crucial conclusions are that the motif of the dummy is a sign of a modern personality crisis. Furthermore, the dummy expresses human’s everlasting desire of creativity and possessing authority.