Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

From the point of view of indigenous peoples : film as a tool of decolonization in Canada

Tytuł:
From the point of view of indigenous peoples : film as a tool of decolonization in Canada
Z punktu widzenia ludności rdzennej : film jako narzędzie dekolonizacji w Kanadzie
Autorzy:
Loska, Krzysztof
Data publikacji:
2021
Słowa kluczowe:
postkolonializm
Pierwsze Narody w Kanadzie
postcolonialism
media autochtoniczne
indigenous media
First Nations in Canada
film and audiovisual technology
film i technologia audiowizualna
Język:
polski
ISBN, ISSN:
04529502
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper focuses on how native artists in Canada use au-diovisual technology. Their films are considered in the con-text of postcolonial theory as part of a larger process inwhich indigenous peoples take control of image productionand representation(Kerstin Knopf). Assuming that the de-colonization of the gaze is connected with the struggle forpolitical recognition and regaining control over one’s ownlife, it can be concluded that the indigenous artists quicklysaw the benefits of Western technology and decided to takeover the tools of the former colonizers in order to rewritethe history of their own peoples and tell it anew. By analyz-ing feature films and documentaries made by directors, pri-marily working for Isuma Productions, Wapikoni Mobileand Arnait Video Productions, one can clearly notice the im-portance of the search for stylistic means by which nationalminorities may express their unique point of view. Techno -logy therefore is not seen as a threat to native culture, butas a chance to rebuild community ties.

Tematem artykułu są sposoby wykorzystania technologii audiowizualnej przez artystów natywnych w Kanadzie. Realizowane przez nich filmy są rozważane w kontekście teorii postkolonialnej jako składnik szerszego procesu, w ramach którego ludność rdzenna przejmuje kontrolę nad wytwarzaniem obrazów i przedstawianiem (Kerstin Knopf). Przyjmując hipotezę, że dekolonizacja spojrzenia łączy się z walką o uznanie w wymiarze politycznym i odzyskanie kontroli nad własnym życiem, można stwierdzić, że twórcy rdzenni szybko dostrzegli korzyści płynące z zachodniej technologii i postanowili przejąć narzędzia dawnych kolonizatorów po to, aby przepisać historię własnych narodów i opowiedzieć ją na nowo. Analizując filmy fabularne i dokumentalne nakręcone przez reżyserów związanych m.in. z Isuma Productions, Wapikoni Mobile i Arnait Video Productions, można zauważyć, że ważną rolę odgrywa w nich poszukiwanie środków stylistycznych pozwalających wyrazić punkt widzenia mniejszości narodowych. Technologia nie jest postrzegana jako zagrożenie dla rodzimej kultury, lecz jako szansa na odbudowanie więzi wspólnotowych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies