Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polin, czyli Polska ojczyzną Żydów : o wprowadzaniu elementów kultury żydowskiej na lekcjach języka polskiego

Tytuł:
Polin, czyli Polska ojczyzną Żydów : o wprowadzaniu elementów kultury żydowskiej na lekcjach języka polskiego
Polin, that is Poland as the homeland of Jews : on introducing elements of Jewish culture in Polish language lessons
Autorzy:
Szumal, Marianna
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Stowarzyszenie Twórczej Edukacji Polonistycznej
Słowa kluczowe:
Żydzi w literaturze dla niedorosłych
Jewich culture
multiculturalism
wielokulturowość
the Jews in literature for young readers
kultura żydowska
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule został przedstawiony projekt cyklu lekcji dotyczących kultury żydowskiej. Autorka opisuje swoje doświadczenia w związku z jego realizacją w szkole podstawowej. Celem cyklu zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na niejednorodność otaczającej ich rzeczywistości oraz wielokulturową historię polskiego społeczeństwa. Autorka, przybliżając czwartoklasistom tę tematykę, korzystała z "Poradnika małego patrioty" Marcina Przewoźniaka, książki pt. "Ada Judytka i zaginiony tałes" autorstwa Agnieszki Suchowierskiej, a przede wszystkim - razem z uczniami czytała "Wszystkie moje mamy" Renaty Piątkowskiej. Ostatnia z wymienionych pozycji opowiadała o żydowskim chłopcu, który dzięki Irenie Sendlerowej wydostał się z getta. Ta historia stała się pretekstem do rozmów o żydowskich tradycjach, a także zapoznania się z medalem Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata. Ostatnia część artykułu stanowi krótki przegląd dziecięcej i młodzieżowej literatury o relacjach polsko-żydowskich.

The article presents a project of a series of lessons on the Jewish culture. The author describes her experiences with its implementation in primary school. The aim of the course was to draw students' attention to the heterogeneity of the surrounding reality and the multicultural history of Polish society. The author introduced this subject to fourth-graders. She used Marcin Przewoźniak's "Poradnik małego patrioty" , the book "Ada Judytka i zaginiony tałes" by Agnieszka Suchowierska, and most of all - she read "Wszystkie moje mamy" by Renata Piątkowska together with her students. The last of the mentioned books tells about a Jewish boy who, thanks to Irena Sendler, got out of the ghetto. This story became a pretext for talking about Jewish traditions, as well as getting acquainted with the honorary title of the Righteous Among the Nations. The last part of the article is a short review of children's and youth literature about Polish-Jewish relations.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies