Tytuł pozycji:
Uobecnienie siły nadprzyrodzonej w teatrze – na przykładzie Lekcji XVI Adama Mickiewicza i spektaklu Drach w reżyserii Roberta Talarczyka
- Tytuł:
-
Uobecnienie siły nadprzyrodzonej w teatrze – na przykładzie Lekcji XVI Adama Mickiewicza i spektaklu Drach w reżyserii Roberta Talarczyka
The representation of supernatural force in theater based on Lesson XVI by Adam Mickiewicz and the performance Drach directed by Robert Talarczyk
- Autorzy:
-
Sławińska, Maria
- Słowa kluczowe:
-
metafizyka, dramat romantyczny, Drach, Adam Mickiewicz, Robert Talarczyk,
metaphysics, romantic drama, Drach, Adam Mickiewicz, Robert Talarczyk,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of the paper is an analysis of the supernatural force representation strategies in theatre. Using the example of Adam Mickiewicz's concept (Dziady and Lesson XVI), the author shows that extraterrestrial threads were one of the main elements of romantic dramas. The paper presents the technical ways of showing the supernatural world in the romantic theater. In the next chapter of the paper, the author analyzes the contemporary performance Drach from Teatr Śląski and presents how the metaphysical power materializes in it. The author collates magical romantic theatre and metaphysical contemporary performance to show their common elements as well as the differences in a way the supernatural world is presented in theatre in different epochs.
Tematem pracy jest analiza strategii uobecniania siły nadprzyrodzonej w teatrze. Na przykładzie koncepcji Adama Mickiewicza (Dziadów i Lekcji XVI) autorka pokazuje, że wątki pozaziemskie były jednym z głównych elementów romantycznych dramatów. W pracy zostają opisane techniczne sposoby ukazywania świata nadprzyrodzonego w teatrze romantycznym. W kolejnym rozdziale pracy autorka analizuje współczesny spektakl Drach z Teatru Śląskiego i przedstawia, w jaki sposób materializuje się w nim siła metafizyczna. Magiczny teatr romantyczny i metafizyczny współczesny spektakl zostają ze sobą zestawione, aby pokazać wspólne elementy, a także różnice w sposobie ukazania świata nadprzyrodzonego w teatrze w różnych epokach.