Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Habitus irlandzkiego buskera wobec komercyjnej konsekracji : analiza artystycznego wizerunku Glena Hansarda w świetle teorii Pierrea Bourdieu

Tytuł:
Habitus irlandzkiego buskera wobec komercyjnej konsekracji : analiza artystycznego wizerunku Glena Hansarda w świetle teorii Pierrea Bourdieu
The habitus of Irish busker in the face of commercial consecration : the analysis of Glen Hansard's artistic image in the light of Pierre Bourdieu's theory
Autorzy:
Kumala, Aleksandra
Data publikacji:
2019
Wydawca:
AT Wydawnictwo
Słowa kluczowe:
artistic field
sociology of art
Glen Hansard
Oscar
wizerunek artystyczny
habitus
commercial success
Pierre Bourdieu
autonomy
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W oparciu o źródła takie jak wywiady prasowe, telewizyjne i internetowe oraz innego rodzaju treści, artykuł identyfikuje i poddaje analizie zmiany w artystycznym wizerunku Glena Hansarda - irlandzkiego muzyka, wokalisty i tekściarza - do których doprowadziło zdobycie przez niego statuetki Oscara za Najlepszy utwór (Falling Slowly) w roku 2007. Wykorzystanie słownika terminologicznego Pierre’a Bourdieu (pole, autonomia, heteronomia i in.), suplementowanego rozpoznaniami polskich socjolożek i socjologów sztuki (Anna Matuchniak-Krasuska, Agata Bachórz, Krzysztof Stachura), pozwala objąć krytyczną refleksją m.in. nieoczywisty stosunek laureata do komercyjnego sukcesu, liczne rozbieżności pomiędzy jego percepcją i auto-percepcją oraz zjawiska mitu bezinteresowności i fetyszu nagrody, stanowiące przykład skrajnie odmiennego rozumienia powinności artysty.

Source materials such as press, TV and online interviews, along with different kind of content, are being used in the article to identify and comment on the changes in Glen Hansard’s -Irish musician, singer and songwriter - artistic image, which were caused by winning an Academy Award for Best Original Song (Falling Slowly) back in 2007. Supplementing Pierre Bourdieu’s theoretical dictionary (field, autonomy, heteronomy etc.) with the critical reflections of Polish sociologists of art (Anna Matuchniak-Krasuska, Agata Bachórz, Krzysztof Stachura) makes it possible to critically analyze the following issues: non-obvious attitude of the artist towards his commercial success, numerous discrepancies between his perception and auto-perception, as well as the phenomena of "the myth of selflessness" and "the fetish of the award" - each of which represents highly contrasting understanding of the artist’s devoir.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies