Tytuł pozycji:
Habitus irlandzkiego buskera wobec komercyjnej konsekracji : analiza artystycznego wizerunku Glena Hansarda w świetle teorii Pierrea Bourdieu
W oparciu o źródła takie jak wywiady prasowe, telewizyjne i internetowe oraz innego rodzaju treści, artykuł identyfikuje i poddaje analizie zmiany w artystycznym wizerunku Glena Hansarda - irlandzkiego muzyka, wokalisty i tekściarza - do których doprowadziło zdobycie przez niego statuetki Oscara za Najlepszy utwór (Falling Slowly) w roku 2007. Wykorzystanie słownika terminologicznego Pierre’a Bourdieu (pole, autonomia, heteronomia i in.), suplementowanego rozpoznaniami polskich socjolożek i socjologów sztuki (Anna Matuchniak-Krasuska, Agata Bachórz, Krzysztof Stachura), pozwala objąć krytyczną refleksją m.in. nieoczywisty stosunek laureata do komercyjnego sukcesu, liczne rozbieżności pomiędzy jego percepcją i auto-percepcją oraz zjawiska mitu bezinteresowności i fetyszu nagrody, stanowiące przykład skrajnie odmiennego rozumienia powinności artysty.
Source materials such as press, TV and online interviews, along with different kind of content, are being used in the article to identify and comment on the changes in Glen Hansard’s -Irish musician, singer and songwriter - artistic image, which were caused by winning an Academy Award for Best Original Song (Falling Slowly) back in 2007. Supplementing Pierre Bourdieu’s theoretical dictionary (field, autonomy, heteronomy etc.) with the critical reflections of Polish sociologists of art (Anna Matuchniak-Krasuska, Agata Bachórz, Krzysztof Stachura) makes it possible to critically analyze the following issues: non-obvious attitude of the artist towards his commercial success, numerous discrepancies between his perception and auto-perception, as well as the phenomena of "the myth of selflessness" and "the fetish of the award" - each of which represents highly contrasting understanding of the artist’s devoir.