Tytuł pozycji:
Obciążenia zawodowe i staż pracy a nadzieja na sukces u nauczycieli
- Tytuł:
-
Obciążenia zawodowe i staż pracy a nadzieja na sukces u nauczycieli
Ocupational strain, seniority and hope for success among teaching professionals.
- Autorzy:
-
Kisiel, Dominika
- Słowa kluczowe:
-
hope, hope for success, occupational strain, teachers, teaching professional, education
nadzieja, nadzieja na sukces, obciążenie zawodowe, nauczyciele, szkolnictwo
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The phenomena of hope for success and occupational strain have been studied for more than half a century. However, so far the possible relationship between hope for success, occupational strain and seniority among teaching professionals have not been investigated. The purpose of the study was to check whether it is possible to predict hope for success based on occupational strain and seniority (H1). Additionally, negative correlation between hope for success and occupational strain, and correlation between seniority and hope for success was expected (H2, H3). The study consisted of 58 teaching professionals and uncovered only a positive correlation, albeit weak, between job seniority and hope for success. None of the predictors appeared to be relevant. Only female teachers took part in the study, thus the conclusion should be taken cautiously. The relationship between forementioned variables needs further investigation.
Problem nadziei na sukces, a także obciążeń organizacyjnych w literaturze naukowej obecny jest od półwiecza. Aczkolwiek do tej pory nie badano możliwego związku nadziei na sukces, stażu i obciążeń związanych ze środowiskiem pracy w grupie nauczycieli. Celem tego badania było wykrycie współzmienności stażu, obciążeń zawodowych i nadziei na sukces (H1). Dodatkowo założono, że nadzieja na sukces będzie skorelowana z obciążeniami organizacyjnymi, a staż zawodowy będzie skorelowany – z nadzieją na sukces (H2, H3). Przebadanie grupy nauczycieli (N = 58) potwierdziło jedynie dodatnią korelację między stażem pracy a nadzieją na sukces, nie mniej jednak siła ów związku jest słaba. Kwestionariusz badawczy wypełniły jedynie kobiety, co sprawia, że próba jest homogeniczna i wnioski z badania powinny być generalizowane z dużą dozą ostrożności. Z tych powodów związek stażu pracy i nadziei na sukces w tej grupie zawodowej wymagałby dalszych prac badawczych.