Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

What does the state know (and want to know) about parental involvement in children’s school education?

Tytuł:
What does the state know (and want to know) about parental involvement in children’s school education?
Co państwo wie (i co chce wiedzieć) o zaangażowaniu rodziców w edukację szkolną dzieci?
Autorzy:
Kołodziejczyk, Joanna
Walczak, Bartłomiej
Data publikacji:
2021
Język:
polski
ISBN, ISSN:
05522188
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule postawiono pytanie o zakres informacji dotyczących zaangażowania rodziców, których gromadzenie wynika z przepisów prawa oświatowego. Charakterystyki wymagania „Rodzice są partnerami szkoły” zostały odniesione do ramy zaproponowanej przez Epstein (1995). Analiza kolejnych nowel Rozporządzenia ujawnia niewielkie zmiany w podejściu do partycypacji rodzicielskiej, ograniczonej do czterech typów w modelu Epstein (z sześciu zaproponowanych przez tę badaczkę): rodzicielstwa, komunikacji między szkołą a domem uczniów, wolontariatu rodzicielskiego i partycypacji decyzyjnej. Zmiany dążą w stronę subtelnego ograniczania wpływu rodziców, nie widać też prób poszerzania zapisów Rozporządzenia o inne sposoby partycypacji. Następnie, w oparciu o dane zgromadzone w trakcie ewaluacji zewnętrznych w 94 szkołach (badanie sondażowe na nielosowej próbie 6676 rodziców i 86 wywiadów grupowych z rodzicami) przeprowadzono analizę opisową i porównawczą poszczególnych wskaźników oraz kodowanie tematyczne fragmentów transkrypcji wywiadów grupowych. Rodzice deklarują stosunkowo wysoki poziom zadowolenia z uzyskiwanego wsparcia i partycypacji decyzyjnej, nieco niższy z komunikacji. Wyniki te różnicują się w zależności od poziomu edukacyjnego i typu szkoły, co można tłumaczyć związkiem zaangażowania z wiekiem dziecka oraz zróżnicowaniem alokacji klasowej. Analiza jakościowa dowodzi, że partycypacja decyzyjna w głównej mierze nie przekracza minimum wymaganego prawem oświatowym, zaś wśród wyjątków od tej reguły przeważają działania artefaktyczne.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies