Tytuł pozycji:
Heurystyki kategorii rozmytych w etyce doradztwa kariery
This chapter is intended to bring the reader closer to the possibilities of using fuzzy category heuristics in the humanities and social sciences. For this reason, an example of ethics in career guidance has been chosen and the issue of fuzzy sets has been introduced, in an intuitive way that does not require the reader to know the basics of higher mathematics. The chosen example was designed in such a way as to allow the Reader to transfer the idea of using fuzzy categories to scientific issues that interest Him and in which the application of fuzzy set theory leads to results that cannot be obtained by classical methods. Important issues in fuzzy set theory, which have no equivalent in bivalent set theory (an element belongs or does not belong to a given set), refer to combinations of fuzzy sets through certain operations on them, such as merger (sum of fuzzy sets), disjointed sum, intersection, etc., or fuzzy relationships. The research on the mapping of problems and value systems arising in human thinking, feeling and imagination through modelling using mathematical or logical language leads us to make attempts that go beyond bivalent logic and theories of sets with a precise criterion of belonging to them.
Rozdział ten ma na celu przybliżyć czytelnikowi możliwości zastosowań heurystyk kategorii rozmytych w naukach humanistycznych i społecznych. Z tego względu wybrano przykład etyki w doradztwie kariery i wprowadzono problematykę zbiorów rozmytych, w sposób intuicyjny, i nie wymagający od czytelnika znajomości podstaw matematyki wyższej. Wybrany przykład został tak pomyślany, żeby można było na jego podstawie pozwolić Czytelnikowi przenieść ideę zastosowań kategorii rozmytych do zagadnień naukowych, które Go interesują, i w których zastosowanie teorii zbiorów rozmytych prowadzi do wyników, których nie można uzyskać metodami klasycznymi. Istotne zagadnienia w teorii zbiorów rozmytych, które nie mają odpowiednika w dwuwartościowej teorii zbiorów (element należy lub nie do danego zbioru), odnoszą się do kombinacji zbiorów rozmytych poprzez pewne operacje na nich, jak np. połączenie (suma zbiorów rozmytych), suma rozłączna, przecięcie itp., czy też relacje rozmyte. Badania dotyczące odwzorowania problemów i systemów wartości powstających w myśleniu, odczuwaniu i wyobraźni człowieka poprzez modelowanie wykorzystujące język matematyczny lub logiczny skłaniają nas do podejmowania prób wykraczających poza logikę dwuwartościową i teorie zbiorów posiadających precyzyjne kryterium przynależności do nich danego elementu.