Tytuł pozycji:
Etyka Tadeusza Czeżowskiego wobec kultury nowych mediów
W artykule poszukuję odpowiedzi na pytanie, czy koncepcja etyki i teorii wartości Tadeusza Czeżowskiego może być przydatna w kulturze, której kształt w dużej mierze określają nowe media. Na podstawie zebranej argumentacji stwierdzono, że pewne elementy systemu Czeżowskiego mogą pomóc w rozwiązaniu niektórych problemów powstających w tym kontekście. Pierwszym jest zachwianie proporcji pomiędzy doświadczeniem realnym i wirtualnym. Proponuje się tutaj ćwiczenia ontologiczne. Drugim jest nastawienie umysłu na permanentną, zapośredniczoną komunikację. Remedium są ćwiczenia aksjologiczne. Trzecim problemem jest utrata całościowego doświadczenia siebie i świata. Pomocne mogą być tutaj ćwiczenia filozoficzne bazujące na pojęciach ogólnych.
This paper seeks to answer the question whether Tadeusz Czeżowski's concept of ethics and value theory can be useful in a culture whose shape is largely determined by new media. On the basis of the collected arguments, it is argued that certain elements of Czeżowski's system may help to solve some problems arising in this context. The first is the imbalance between real and virtual experience. An ontological exercise is proposed here. The second is setting the mind on permanent, mediated communication. Axiological exercises are the remedy. The third problem is the loss of holistic experience of self and the world. Philosophical exercises based on general concepts may be helpful here.