Tytuł pozycji:
Stanisław Pigońs (1885-1968) memoir as a text about education
- Tytuł:
-
Stanisław Pigońs (1885-1968) memoir as a text about education
Pamiętnik Stanisława Pigonia (1885-1968) jako tekst o wychowaniu
- Autorzy:
-
Prejsnar-Szatyńska, Sabina
- Data publikacji:
-
2021
- Słowa kluczowe:
-
wychowanie
wartości
memoir
pamiętnik
values
education
Stanisław Pigoń
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
24504572
- Prawa:
-
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Tekst jest refleksją, której punktem wyjścia jest pamiętnik Stanisława Pigonia Z Komborni w świat. Wspomnienia młodości, odczytany jako posiadający wartość wychowawczą. Następnie poddane zostały analizie poszczególne wątki wspomnień pod kątem zawartości treści edukacyjnych i wychowawczych. W efekcie tych działań uwidocznił się proces oddziaływania wartości wyniesionych z domu rodzinnego, szkoły oraz stowarzyszenia studenckiego, a także ich rola w kształceniu charakteru i budowaniu osobowości autora wspomnień. W ten sposób książka Pigonia, pobudzając do refleksji, mobilizując do pracy nad sobą i własnym charakterem, pokazując pola działań wychowawczych, posiada wartość wychowawczą.
This article is a reflection on Stanislaw Pigoń's memoirs: Z Komborni w świat. Wspomnienia młodości [From Kombornia into the world. Memoirs of youth]. This primary source is of a high pedagogical value. I analyze various threads of this memoir from an educational angle. The memoir allows to see how Pigoń's values were built by his parents during his childhood and then further developed by him in his adult life in academia. I show the role of those values in creating his own character and personality. Pigoń's memoir causes readers to rethink their own values, it inspires efforts at personal improvement, and it has a deep pedagogical message.