Tytuł pozycji:
Stymulowania twórczej aktywności dziecka w placówce wychowawczej na przykładzie Kangurowego Przedszkola w Krakowie
The modern world is changing rapidly, in order to adapt and participate in this progress, it is necessary for people to undertake creative and innovative activities. Creativity, according to the approach of some researchers, can be supported and developed throughout life. Considerations at thesis concern the question of how the creative dispositions of preschool children in an educational institution can be stimulated. In order to answer to the research problem, an analysis was made of the functioning of the Kangurowe Przedszkole in Krakow, with particular emphasis on the issues related to supporting creativity. At the beginning, I define the basic concepts related to the pedagogy of creativity, present the subject of research and purpose of this scientific discipline, the history of its development and the assumptions of the theory of creativity on which I base my research. At thesis, I also raise the issues related to education for creativity. The results of the research concern six areas of educational activity of the Kangurowe Przedszkole, which indicate solutions used to stimulate the creative abilities of children. The most important conclusions from the reaserch centered around the teacher, his pedagogical competences, as well as the variety of teaching aids used.
Współczesny świat szybko się zmienia, aby dostosować się do tego rozwoju i uczestniczyć w nim, koniecznym jest, by ludzie podejmowali aktywności twórcze i innowacyjne. Twórczość, zgodnie z podejściem niektórych badaczy, może być wspierana i kształtowana przez całe życie. Rozważania w pracy dotyczą pytania o to, w jaki sposób mogą być stymulowane twórcze dyspozycje dzieci w wieku przedszkolnym w placówce wychowawczej. Aby uzyskać odpowiedź na problem badawczy, została dokonana analiza funkcjonowania Kangurowego Przedszkola w Krakowie, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących wspierania twórczości. Na początku definiuję podstawowe pojęcia związane z pedagogiką twórczości, przedstawiam przedmiot badań oraz cele tej dyscypliny naukowej, historię jej rozwoju oraz założenia teorii twórczości, na których opieram swoje badania naukowe. W pracy poruszam też zagadnienia związane z wychowaniem i edukacją do twórczości. Wyniki badań dotyczą sześciu obszarów działalności dydaktyczno-wychowawczej Kangurowego Przedszkola, które wskazują na rozwiązania stosowane w celu stymulowania twórczych zdolności dzieci. Najważniejsze wnioski wypływające z pracy skupiają się wokół osoby nauczyciela, jego kompetencji pedagogicznych, a także różnorodności stosowanych środków dydaktycznych.