Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Różnica w ilości przypominanych informacji pochodzących z grupy własnej i grupy obcej

Tytuł:
Różnica w ilości przypominanych informacji pochodzących z grupy własnej i grupy obcej
The difference in the amount of recalled information from the in-group and the out-group
Autorzy:
Tyrpa, Jędrzej
Słowa kluczowe:
relacje międzygrupowe, faworyzacja grupy własnej, przetwarzanie informacji, przypominanie, minimalna sytuacja grupowa, poznanie społeczne, grupa własna, grupa obca
intergroup relations, in-group favoritism, information processing, information recall, minimal group paradigm, social cognition, in-group, out-group
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badania było sprawdzenie wpływu relacji międzygrupowej na przypominanie informacji oraz na ocenę osób, od których te informacje pochodzą. Założono, że informacje z grupy własnej są lepiej zapamiętywane, niż z grupy obcej, a co za tym idzie – przypominane w większej ilości. Oczekiwano też, że po zwiększeniu motywacji do poprawnego odpamiętania, liczba przypominanych informacji z grupy obcej wzrośnie. Przewidywano również, że członkowie grupy własnej są pozytywniej oceniani, niż członkowie grupy obcej. Przebadano 67 osób, w tym 41 kobiet i 26 mężczyzn, w średnim wieku 32 lat, w większości mieszkańców dużych miast i obywatelstwa polskiego. Badanie przeprowadzono online za pomocą własnej procedury z użyciem grupy minimalnej. Uczestnicy zapoznawali się z informacjami z grupy własnej oraz grupy obcej. Następnie, w pierwszym pomiarze badani odpamiętywali informacje łącznie z własnej i z obcej grupy. W kolejnym etapie, po wzbudzeniu osobistej motywacji do poprawnego odpamiętywania, następował ponowny pomiar liczby przywołanych informacji osobno z własnej lub obcej grupy. Założono, że w ponownym pomiarze liczba odpamiętanych informacji z grupy obcej wzrośnie. Dodatkowo poproszono uczestników o przypisanie szeregu ocen członkom grup, zakładając, że oceny pozytywne zostaną z większym prawdopodobieństwem przypisane grupie własnej, a negatywne grupie obcej. Uzyskano wyniki odwrotne do zakładanych w zadaniach dotyczących odpamiętywania oraz wyniki nieistotne statystycznie w zadaniach dotyczących oceniania. Przedstawiono możliwe wyjaśnienia uzyskanych wyników i sugerowane przyszłe modyfikacje procedury.

The study tested an influence of intergroup relation on information recall and on evaluation of the information source. Ingroup information was assumed to be better recalled than the outgroup and ingroup members to be better evaluated than the outgroup. Participants were 67 people, 41 female and 26 male, average age of 32 years old, mostly big city residents and of polish nationality. The study was carried out online with own procedure, using minimal group paradigm. The participants, unaware of the study’s purpose, were introduced to the ingroup and the outgroup information and then asked to recall the information. After arousing personal motivation to perform correctly, participants recalled the information again, separately for ingroup and outgroup. Outgroup information was expected in the second measurement to be recalled better. The participants were also asked to assign some positive and negative opinions to outgroup and ingroup members. The opposite effects to the recall assumptions were observedand no significant results for the evaluation assumption. Interpretation and future directions are considered.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies