Tytuł pozycji:
Procedura BID jako narzędzie do oceny procesów fonologicznych w przypadku dzieci dwujęzycznych
Artykuł przedstawia procedurę BID (ang. briefing, interaction, debriefing) jako użyteczne narzędzie dla logopedów, którzy stykają się z problematyką prawidłowej diagnozy podsystemów i sprawności językowych u dwujęzycznych dzieci. Przykładem wykorzystania BID jest ocena
procesów fonologicznych u dzieci reprezentujących dwujęzyczność ukraińsko-polską. Dzięki procedurze BID udało się przeprowadzić dwujęzyczną diagnozę i spośród zebranych danych wyodrębnić
procesy rozwojowe, interferencje oraz procesy nietypowe. Niniejszy tekst podkreśla również współ-
pracę logopedy z interpretatorem, czyli neofilologiem języka ukraińskiego, umożliwiającym dokonanie interpretacji zebranych dwujęzycznych danych językowych.
This article presents the BID (briefing, interaction, debriefing) procedure as a useful
tool for speech therapists who face the problem of correct diagnosis of language subsystems and
abilities in bilingual children. An example of the BID’s application is the assessment of phonological
processes in children representing Ukrainian-Polish bilingualism. Using the BID procedure, it was
possible to conduct a bilingual diagnosis and to extract developmental processes, interference, and
atypical processes from the collected data. This article also highlights the cooperation of a speech
therapist with an interpreter, i.e. a neophilologist of the Ukrainian language, who makes it possible
to interpret the collected bilingual linguistic data.