Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Word and image in a book of fate : on protoemblematic strategies in early modern book of fortune telling by Stanisław of Bochnie

Tytuł:
Word and image in a book of fate : on protoemblematic strategies in early modern book of fortune telling by Stanisław of Bochnie
Słowo i obraz jako budulec książki do wróżb : o strategiach protoemblematycznych w staropolskim sortilegium Stanisława z Bochnie
Autorzy:
Kiliańczyk-Zięba, Justyna
Data publikacji:
2021
Słowa kluczowe:
emblematyka
early modern Kingdom of Poland
popular literature
literatura popularna
fortune telling
wróżbiarstwo
Polska wczesnonowożytna
Język:
polski
ISBN, ISSN:
15063615
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/b/article/view/27954/28187  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
In 1532 the Hieronim Wietor’s printing office in Cracow printed a book by Stanisław Kleryka (Stanisław of Bochnie, Anserinus) that could be used to play a variety of fortune telling games. The volume was composed of words and images - texts and woodcut illustrations. The present article analyses the functions these components were designed for in the whole structure of the work (and in its printed edi- tion), and discusses the ways these components were used to create one’s own "lot book" or "book of fates". Additional attention is given to the tradition of emblems and the heritage of the mediaeval allegorising that was heavily exploited in this Renaissance book of fates. By analysing the iconography of the woodcuts included in the Fortuna and the structure of the printed volume, an attempt is also made to position the Fortuna against early modern emblematic tradition or the so-called "emblematic mentality" of the epoch, which were clearly manifested in the set of author’s humorous predictions (as well as in the works of the cooperating woodcutter and printer in the printed rendition of the Fortuna).

W 1532 roku drukarnia Hieronima Wietora w Krakowie wytłoczyła Fortunę Stanisława z Bochnie (Gąsiorka, Kleryki). Tom współtworzyły słowa i obrazy - teksty i drzeworyty. Autorka analizuje role, które przeznaczono im w budowie dzieła (i drukowanej książki), oraz zastanawia się nad sposobami ich wykorzystania do skonstruowania sortilegium. W tekście zwrócono także uwagę na tradycję symboliczną i dziedzictwo średniowiecznej alegorezy, które wyzyskane zostały w książce do wróżb. Analizując ikonografię drzeworytów Fortuny i strukturę drukowanego tomu, podjęto także próbę usytuowania Fortuny wobec nowożytnej emblematyki i emblematycznej mentalności, które przejawiły się w pracy Stanisława z Bochnie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies