Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

MIĘDZYRASOWY CODE-SWITCHING – ANALIZA JĘZYKA CZARNOSKÓREJ MŁODZIEŻY PRZEDSTAWIONEJ W FILMIE “NIENAWIŚĆ, KTÓRĄ DAJESZ”

Tytuł:
MIĘDZYRASOWY CODE-SWITCHING – ANALIZA JĘZYKA CZARNOSKÓREJ MŁODZIEŻY PRZEDSTAWIONEJ W FILMIE “NIENAWIŚĆ, KTÓRĄ DAJESZ”
INTERRACIAL CODE-SWITCHING – ANALYSIS OF THE LANGUAGE OF THE BLACK YOUTH REPRESENTED IN “THE HATE U GIVE
Autorzy:
Trzyna, Kinga
Słowa kluczowe:
code-switching, pragmatics, linguistics, sociolinguistics, self-expression, identity formation, The Hate U Give, dual identity, racial identity, linguistic identity
code-switching, pragmatyka, lingwistyka, socjolingwistyka, językoznawstwo, The Hate U Give, Nienawiść, którą dajesz, tożsamość rasowa, podwójna tożsamość, tożsamość językowa
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main aim of this paper is to analyse the purpose and effects of using code-switching and its influence on young African-Americans as depicted in The Hate U Give, a 2018 film directed by George Tillman Jr., based on Angie Thomas’ novel of the same title. Code-switching and pragmatics, flourishing yet quite complex linguistic fields, are carefully described to portray the multitude of perspectives relevant to both phenomena. Selected theories are used as the basis for studying and interpreting the main character’s linguistic choices; Starr changes the way she presents herself based on her interlocutors and environment. It has been observed that her code-switching pattern reflects the idea of ‘we-’ and ‘they-code’ proposed by Gumperz. The study brings attention to the subtle differences that allow Starr to maintain her dual identity when interacting with black people from Garden Heights and white people from Williamson. The importance of self-expression through CS is highlighted and whether code-switching in this context is beneficial to its users or not.

Głównym celem tej pracy jest omówienie celów i skutków używania tzw. „code-switching” oraz jego wpływu na młodych Afroamerykanów przedstawionych w filmie pt. “Nienawiść, którą dajesz” (oryg. “The Hate U Give”) z 2018 roku w reżyserii George’a Tillmana Jr. Film powstał na podstawie powieści Angie Thomas o tym samym tytule. Zarówno code-switching jak i pragmatyka, wciąż rozwijające się choć skomplikowane dziedziny zajmujące się językiem, zostały opisane w celu przedstawienia różnorodności otaczających je perspektyw. Wybrane spośród nich teorie stanowią podstawę omówienia wyborów językowych głównej bohaterki; to, jak prezentuje się Starr, zależy od jej rozmówców i środowiska, w którym się znajduje. Zaobserwować można podobieństwo między jej schematem zmieniania języków a teorią „we-” i „they-code” Gumperza. Analiza zwraca uwagę na subtelne różnice za pomocą których Starr zachowuje swoją podwójną tożsamość podczas interakcji z czarnymi ludźmi z Garden Heights a białymi z Williamson. Praca podkreśla znaczenie auto-ekspresji przy użyciu code-switching oraz jakie korzyści lub nie niesie jego używanie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies