Tytuł pozycji:
Opera i kino. Analiza wybranych przykładów filmowych adaptacji oper
- Tytuł:
-
Opera i kino. Analiza wybranych przykładów filmowych adaptacji oper
Opera and cinema. Analysis of selected examples of film adaptations of operas.
- Autorzy:
-
Kamińska, Marta
- Słowa kluczowe:
-
music, opera, Wagner, Mozart, The Magic Flute, Don Giovanni, Gesamtkunstwerk, correspondence of arts, libretto
opera, Wagner, Mozart, korespondencja sztuk, Magiczny flet, Don Giovanni, Joseph Losey, Ingmar Bergman, Gesamtkunstwerk, synteza sztuk, muzyka, libretto
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Film adaptations of operas are examples of film adaptations of musical material. I am assuming that the film itself is an example of an interdisciplinary work that combines many fields of art at the same time. Referring to Ryszard Wagner's concept, I created a thesis that nowadays the film can be considered the most complete example of the Gesamtkunstwerk idea. Analyzing Ingmar Bergman's "The Magic Flute" and Joseph Losey's "Don Giovenni", I study the general problem of opera in cinematography.
Tematem niniejszej pracy są filmowe adaptacje oper, które należą do przykładów ekranizacji materiału muzycznego. Wychodzę z założenia, że film sam w sobie stanowi przykład dzieła interdyscyplinarnego, łączącego wiele sztuk, które ze sobą korespondują, przenikając się nawzajem. Nawiązując do koncepcji Ryszarda Wagnera stawiam tezę, że w obecnych czasach dzieło filmowe można uznać za najpełniejszy przykład idei Gesamtkunstwerk. Poddając analizie ,,Czarodziejski Flet" Ingmara Bergmana oraz ,,Don Giovenniego" Josepha Loseya badam problematykę przenoszenia dzieł operowych na ekran.