Tytuł pozycji:
Hashtagosfere as a new communication dimension on the example of womens protest
The subject of research presented in the article are hashtags which appeared in social media during the October women’s protests. Purpose: (1) to present and review the hashtags that dominated communication between the protesters and (2) to try to construct an author’s definition of a new term, which is the hashtagosphere. Research method: empirical data enabling the achievement of a specific goal were obtained through the analysis of materials obtained from social media (qualitative and quantitative method) and observation participating in one day of the protest. The research material contains a collection of the most popular hashtags that appeared on social media during the first week of strikes in Poland, i.e. from 23 to 30 October 2020. Results and conclusions: the analysis shows that (1) the dominant hashtags in social media during the first week of the demonstration were #strajkobiet, #wyroknakobiety and #tojestwojna, (2) hashtags are a communication code that requires knowledge of a broad context of a given situation, (3) the protesters created their own hashtagosphere in which they interpreted the texts on their own associative resources. Cognitive value: the results of the conducted research allowed in the end to indicate to the author a new definition, which may become a stimulus for further discussion in the area of communication using the hashtag.
Artykuł stanowi analizę komunikatów w formie hasztagów, które pojawiły się w mediach społecznościowych w czasie październikowych protestów kobiet. Cel: (1) przedstawienie oraz przegląd hasztagów, które dominowały w komunikacji pomiędzy protestującymi, oraz (2) podjęcie próby skonstruowania autorskiej definicji nowego terminu, jakim jest hasztagosfera. Metoda badawcza: dane empiryczne pozwalające zrealizować określone cele zostały pozyskane poprzez analizę materiałów z mediów społecznościowych (metoda jakościowa oraz ilościowa) oraz przez obserwację uczestniczącą w jednym dniu protestu. Materiał badawczy zawiera zbiór najpopularniejszych hasztagów, które pojawiły się w mediach społecznościowych w pierwszym tygodniu strajków w Polsce, czyli od 23 do 30 października 2020 roku. Wyniki i wnioski: analiza pokazuje, że (1) dominującymi hasztagami w social mediach w czasie pierwszego tygodnia demonstracji były #strajkkobiet, #wyroknakobiety oraz #tojestwojna; (2) hasztagi stanowią swoisty kod komunikacyjny, który wymaga znajomości szerokiego kontekstu danej sytuacji; (3) protestujący uczestnicy stworzyli własne hasztagosfery, w którym nastąpiło samodzielne interpretowanie tekstów za pomocą własnych zasobów skojarzeniowych. Wartość poznawcza: wyniki przeprowadzonych badań pozwoliły w efekcie końcowym wskazać nową definicję, która może stać się asumptem do dalszej dyskusji w obszarze komunikacji za pomocą hasztagu.