Tytuł pozycji:
Wypalenia zawodowego a stres związany z pracą wśród nauczycieli szkoły średniej
Syndrom wypalenia zawodowego wśród nauczycieli jest coraz częściej spotykanym problemem. Tematyką wypalenia zawodowego, jego przyczyn i skutków zajmują się badacze różnych dziedzin m.in. psychologii, zarządzania, socjologii. Celem badań była analiza powstawania syndromu wypalenia zawodowego wśród nauczycieli szkoły średniej w Katowicach oraz określenie wpływu stresu wynikającego z wykonywanego zawodu na poziom wypalenia zawodowego. Badania zostały przeprowadzone metodą ilościową w formie kwestionariusza ankietowego. Analiza danych uzyskanych od nauczycieli pozwoliła na zbadanie, w jakim stopniu stres wpływa na powstawanie syndromu wypalenia zawodowego. Praca pozwoliła ukazać główne determinanty wypalenia zawodowego. A także pomogła w stworzeniu sposobów zapobiegania powstawaniu syndromu wypalenia, skupiając się przede wszystkim na zaleceniach odnośnie higieny pracy i życia nauczycieli. Wśród propozycji zapobiegania wypaleniu zawodowemu jest redukcja czynników stresogennych i podnoszenie kompetencji nauczycieli. Badania ankietowe oraz opracowanie literatury naukowej pozwoliły przeanalizować syndrom wypalenia zawodowego pod kątem indywidualnych cech jednostek, stosunków interpersonalnych, działania organizacji publicznych.
Professional burnout syndrome among teachers is an increasingly common problem. The subject of professional burnout, its causes and effects is dealt with by researchers of various fields, including psychology, management, sociology. The aim of the study was to analyze the formation of the professional burnout syndrome among secondary school teachers in Katowice, and to determine the impact of occupational stress on the level of professional burnout. The research was carried out using a quantitative method in the form of a questionnaire survey. The analysis of the data obtained from the teachers allowed me to investigate the impact of stress on the professional burnout syndrome development. A thesis described main determinants of a professional burnout, as well as preventive measures focusing on work and life hygiene recommendations such as the reduction of stressors and the enhancement of teachers' competencies. The questionnaire survey and the study of scientific literature allows me to analyze the syndrome of professional burnout in terms of individual characteristics, interpersonal relationships and the performance of the public organizations.