Tytuł pozycji:
Problem Exodusu ujęty w ramach dyskursu naukowego i źródeł
Issues related to the history of ancient Israel, especially the pre-monarchical period, have been causing disputes among researchers for over a century. The scope of research includes work on written sources, archaeological discoveries, biblical considerations and discoveries in the fields of natural sciences. Therefore, not only historians but also theologians, biblical scholars, archaeologists, philologists, Egyptologists and many others speak on this topic. In my work, I decided to focus on the problem of Exodus. I took quite a challenge. Namely, I asked myself about the historicity of the Exodus. In order to solve this problem, I first analyzed the literature on the subject and then I looked at both biblical and extra-biblical sources. I explained how we should approach them and identified which of them can be credible. In the following parts of the work I discussed the main concepts related to the dating of the Exodus. I began my narrative with the earliest proposals in history, moving to the ever closer times of the Israeli monarchy. In the last chapter, I decided to draw attention to a view that negates the historicity of the Exodus. Finally, I proposed my own thesis on the topic.
Problematyka związana z dziejami starożytnego Izraela, a szczególnie okresu przedmonarchicznego już od ponad wieku budzi spory wśród badaczy. Zakres badań obejmuję zarówno pracę nad źródłami pisanymi, odkryciami archeologicznymi, rozważania biblistów jak i odkrycia z dziedzin nauk przyrodniczych. W związku z tym na wspomniany temat wypowiadają się nie tylko historycy, ale również teologowie, bibliści, archeolodzy, filologowie, egiptolodzy i wielu innych. W swojej pracy postanowiłem skupić się na problemie Exodusu. Zadałem sobie nie lada wyzwanie. Mianowicie postawiłem sobie pytanie o historyczność Exodusu. Chcąc rozwiązać ów problem wpierw dokonałem rozpoznania w literaturze przedmiotu a następnie przyjrzałem się źródłom biblijnym, jak i też pozabiblijnym. Wyjaśniłem jak powinniśmy do nich podchodzić oraz określiłem, które z nich mogą być wiarygodne. W kolejnych partiach pracy omówiłem główne koncepcje związane z datacją Exodusu. Swoją narrację rozpocząłem od propozycji lokowanych najwcześniej w historii, przechodząc do coraz bliższych czasom monarchii izraelskiej. W ostatnim rozdziale postanowiłem zwrócić uwagę na spojrzenie negujące historyczność Exodusu. Na koniec zaś zaproponowałem własną tezę w powyższym temacie.