Tytuł pozycji:
Wpływ litewskiej polityki językowej na nauczanie języka polskiego w polskich szkołach na Litwie
- Tytuł:
-
Wpływ litewskiej polityki językowej na nauczanie języka polskiego w polskich szkołach na Litwie
The influence of Lithuanian language policy on Polish language teaching in Polish schools in Lithuania
- Autorzy:
-
Jaszczak, Paula
- Słowa kluczowe:
-
polityka językowa, litewska polityka językowa, język polski na Litwie, nauczanie języka polskiego, edukacja polonijna na Litwie, język odziedziczony, język szkolnej edukacji
language policy, Lithuanian language policy, Polish language in Lithuania, Polish language teaching, Polish education in Lithuania, inherited language, language of school education
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy jest odpowiedź na pytanie, jaki wpływ ma litewska polityka językowa na praktykę nauczycielską w polskich szkołach na Litwie oraz na stopień znajomości języka polskiego wśród ich uczniów. Na treść pracy składa się analiza aktów prawnych obowiązujących w Republice Litewskiej, zarówno krajowych, jak i ogólnoeuropejskich, które regulują prawa przedstawicieli mniejszości narodowych oraz obowiązki państwa wobec nich. Rzeczywistość prawną porównano z doświadczeniem nauczycieli pracujących w polskich szkołach na Litwie, dzięki czemu pokazano różnice między teorią zarysowaną przez prawo a warunkami pracy pedagogów. Badanie i analiza przeprowadzone na potrzeby pracy dowodzą, że litewska polityka językowa ma negatywny wpływ na nauczanie języka polskiego w polskich szkołach na Litwie i proponuje działania, które mogłyby znacząco poprawić funkcjonowanie polskiej oświaty, zwłaszcza w kwestii nauczania języka polskiego.
The purpose of the paper is to answer the question what influence Lithuanian language policy has on the teaching practice in Polish schools in Lithuania and on the level of Polish language proficiency among their students. The content of the work consists of an analysis of the legal acts in force in the Republic of Lithuania, both national and European, which regulate the rights of representatives of national minorities and the duties of the state towards them. The legal reality is compared with the experience of teachers working in Polish schools in Lithuania, thus showing the differences between the theory outlined by the law and the working conditions of pedagogues. The research and analysis carried out for the purposes of this paper prove that Lithuanian language policy has a negative impact on the teaching of the Polish language in Polish schools in Lithuania and suggests actions that could significantly improve the functioning of Polish education, especially in terms of teaching the Polish language.