Tytuł pozycji:
Kacze spojrzenie na konflikt w Europie. Disneyowski film animowany na usługach rządu w latach 1942-1945
W latach 1942-1945 wytwórnia Disney’a postawiła sobie za punkt honoru zobrazowanie wszystkiego tego, co mogłoby pomóc Amerykanom w wysiłku wojennym, niezależnie od trudności w realizacji postawionego zamierzenia. Rozważania rozpoczynam od nakreślenia kontekstu, w jakim miało miejsce przebudzenie „drzemiącego olbrzyma”. Próbuję zrozumieć różnice poglądów w społeczeństwie, które doprowadziły do gruntownych zmian wewnątrz kraju. W drugim rozdziale określam wytyczne, jakimi sugerowano się przy tworzeniu nowych dzieł, ze wskazaniem konkretnych zleceń z ramienia Rządu USA. Zasadniczym elementem filmów animowanych okazuje się ich strona dydaktyczna, która w koszarowych warunkach stanowiła o przetrwaniu żołnierza na polu bitwy, zestawiając obraz wroga z wizerunkiem Ameryki. Podobne konotacje niesie za sobą forma przekazywania informacji społeczeństwu, pomagając zrozumieć elementy filmu tworzące propagandowy przekaz. Punktem dojścia moich rozważań jest próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego właśnie główny bohater kreskówek - animowane zwierzę - stało się odzwierciedleniem amerykańskiego społeczeństwa.
Between 1942 and 1945, the Disney label made it a point of honour to depict everything that could help the American war effort, regardless of the difficulty of achieving the stated aim. I begin my reflections by outlining the context in which the awakening of the 'slumbering giant' took place. I try to understand the differences of opinion in society that led to fundamental changes within the country. In the second chapter, I set out the guidelines that were suggested for the creation of new works, with an indication of specific commissions from the US Government. An essential element of the animated films turns out to be their didactic side, which in barracks conditions constituted the survival of the soldier on the battlefield, juxtaposing the image of the enemy with that of America. Similar connotations are carried by the form of conveying information to the public, helping them to understand the elements of the film that make up the propaganda message. The starting point of my discussion is an attempt to answer the question of why it is that the main character of the cartoons - an animated animal - has become a reflection of American society.